Per Ankersjö:  Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass

Stadsmiljöroteln

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Varje dag cyklar ungefär 50 000 cyklister i Stockholms innerstad, vilket är mer än en fördubbling på 15 år. Alla som väljer cykeln som transportmedel bidrar till bättre luft och en hållbar stadsmiljö, varför staden ständigt arbetar med att göra det enklare och säkrare för stockholmarna att välja cykeln. Som ett led i detta reser därför ledamöterna i Kommunstyrelsens stadsmiljöråd med ordförande Per Ankersjö i spetsen idag till Amsterdam och Paris för att ta intryck och lärdom av två av världens främsta cykelstäder.

Förutom cykelturer i både Amsterdam och Paris kommer gruppen att träffa såväl politiker som transport- och cykelansvariga tjänstemän i de båda städerna för att få inblick i deras arbete med trafiklösningar, trafikantsäkerhet, anläggning av cykelbanor, hyrcyklar och cykelpsykologi.

-           När Stockholm nu växer och antalet cyklister ökar kraftigt pågår arbetet med att ta fram en ny cykelplan för staden som väntas bli klar i slutet av 2011. Att i det arbetet hämta inspiration ifrån, och ta lärdom av framstående cykelstäder som Amsterdam och Paris är både viktigt och spännande.

-           Min förhoppning är att vi inom Stockholms stad ska nå en samsyn över parti- och blockgränserna kring utvecklingen av cykelstråk och cykelregler för att långsiktigt kunna trygga cyklisternas framkomlighet och säkerhet. Den här cykelresan hoppas jag blir startskottet för en sådan utveckling och för att Stockholm ska kunna bli en cykelstad i världsklass, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Fakta
Kommunstyrelsens stadsmiljöråd inrättades den 1 mars 2011 och leds av stadsmiljöborgarrådet Pe r Ankersjö (C). Rådet, som utgörs av totalt 14 ledamöter från samtliga politiska partier i Stockholms stad, har till uppgift att koordinera såväl de övergripande strategiska frågorna kring Stockholms hållbara utveckling som satsningar inom stadsmiljöområdet.

E-post: frida.demervall@stockholm.se

Tel:0761 22 94 13