Per Ankersjö: Tack för att du cyklar

Stadsmiljöroteln

På onsdag 25 maj kommer Stockholms stad att tillsammans med Naturskyddsföreningen återigen tacka dem som väljer cykeln till jobbet, skolan eller fritidsaktiviteten. Mellan klockan 07.00 - 09.00 tackas 10 000 cyklister på 14 olika platser i staden. Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) finns på plats utanför Stadshuset klockan 07.30-08.00 för att säga tack till cyklisterna. I samband med kampanjen välkomnas också stockholmarna att lämna synpunkter och förslag på hur cyklingen i staden kan bli ännu bättre på www.stockholm.se/tackforattducyklar

-          Så här års cyklar ungefär 50 000 cyklister dagligen i Stockholms innerstad och i city, vilket är mer än en fördubbling på 15 år. Alla dessa cyklister bidrar i högsta grad till renare luft och en hållbar stadsmiljö, vilket jag vill uppmuntra och tacka för.

-          Ingen vet bättre än cyklisterna själva vilka cykelförbättrande åtgärder som främst behövs i staden. I sambad med kampanjen tar vi därför även tillfället i akt att bjuda in Stockholms cyklister att på webben berätta för oss hur cykelstockholm kan bli ännu bättre och säkrare, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Fakta:

Kampanjen Tack för att du cyklar har funnits sedan år 2000 och är ett sätt att tacka alla cyklande stockholmare genom några enkla gåvor. Initiativet är ett samarbete mellan Stockholms stad och Naturskyddsföreningen.

E-post. frida.demervall@stockholm.se