Per Ankersjö inviger stadens första elbilar

Stadsmiljöroteln

Per Ankersjö inviger stadens första elbilar utanför Stockholms stadshus kl 10.00 den 28 april. På plats kommer han även att avslöja huvudpunkterna i stadens nya elbilsstrategi.

-          Stockholms stad har höga miljömål och vi måste få ner utsläppen från bilarna. Det här blir startskottet för vår nya miljöbilspolitik och för den nya generationens miljöbilar i Stockholm. Stockholm ska vara en miljöstad i världsklass och då ska vi också ha en miljöbilsflotta i världsklass, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Bland de första i staden att skaffa nya och moderna elbilar finns Stockholm Parkering, Hemtjänsten i Rinkeby-Kista och Stockholms Hem. Ambitionen är att staden successivt ska öka andelen elbilar i sin egen fordonspark. 20 nya elbilar per år är målet.

-          För Stockholm parkering ger vår elbil förståelse för precis vad en elbilsbilist behöver på parkeringen. På sikt kan elbilarna förändra vårt affärskoncept i grunden: vi fortsätter tillhandahålla p-platser men vi laddar också en ansenlig del av kundernas bilar säger VD Christian Rockberger.

I höst är elbilsupphandlingen klar. Den omfattar närmare 6000 elbilar, i Stockholm och runt om i landet.  Då kommer elbilsinvesteringarna att ta fart ännu mer spår stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Plats: Stadshusparken, pelargången, ingång från Ragnar Östbergsplan 7

Kaffe och smörgås serveras från 10:30

Frida Demervall, pressansvarig hos Per Ankersjö