Staden startar krig mot farliga kemikalier

Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö : Stockholms stad startar krig mot farliga kemikalier.

Kemikalierna finns i våra mobiltelefoner, våra kläder, i husens byggmaterial och i våra barns leksaker.

- Nu startar staden krig mot farliga kemikalier. Jag ser allvarligt på att det förekommer farliga kemikalier i vanliga varor. Dessutom ger kemikalierna upphov till en så kallad cocktaileffekt när de samverkar i våra kroppar. Det är dags att samhället flyttar upp kemikaliefrågorna på agendan. Vi hoppas att fler kommuner följer efter oss, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Trots att Sverige och EU skärpt reglerna förekommer ändå farliga kemikalier i produkter som säljs.

- Det beror på en bristande medvetenhet. Det här är mycket komplicerade frågor. Stadens experter har en viktig roll i att sprida kunskap bland företag och medborgare. Staden har ett bra samarbete med aktörerna som vi vill bygga vidare på. Därför avsätter vi nu två miljoner extra till ett kemikalieprojekt på miljöförvaltningen, säger Per Ankersjö (C).

- Vi växlar upp kemikaliearbetet avsevärt detta år.  Miljöförvaltningen upprättar just nu en kemikalieplan som ska styra och vägleda stadens upphandling. Med det nya tillskottet på två miljoner kan vi skärpa tillsynen och öka informationen till stockholmarna, säger Per Ankersjö (C).

Presskontakt: Cecilia Welander: 076- 12 29 412