Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö: Stockholms stad utreder dubbdäcksavgifter

Kommunstyrelsen i Stockholm stad har tagit ett beslut om att utreda införandet av dubbdäcksavgifter för att förbättra stadens luftkvalitet.

Centerpartiet i Stockholm välkomnar att staden ser över dubbdäcksavgifter som ett alternativ till förbud. Dubbdäcksavgifter har stor effekt på andelen partiklar/PM10 och kan förbättra stockholmsluften avsevärt utan de negativa konsekvenser som ett förbud medför. Med avgifter kan tillfälliga besökare i Stockholm, som annars kör på isigt väglag, fortfarande ta sig in till staden utan att behöva stanna vid tullarna och byta däck. Dessutom innerbär avgifter inget merarbete för polisen, som vid förbud tvingas att lägga stora resurser på att se till att det efterlevs, eller för staden, i form av en resurskrävande dispensgivning.

Dubbdäcksavgifter är det flexibla och effektiva sättet att förbättra luften för alla stockholmare och det är glädjande att Centerpartiets förslag utreds:

-          Centerpartiet i Stockolm har länge kämpat för införandet av dubbdäcksavgifter och välkomnar beslutet. Att minska dubbdäcksanvändningen är helt nödvändigt för att klara miljökvalitetsnormen för partiklar/PM10 och avgifter är det bästa sättet att uppnå detta på.  Tillskillnad från förbud tillåter avgifter att besökare som annars kör på isigt väglag kan ta sig fram i Stockholm utan att behöva byta däck vid tullarna, samtidigt som staden slipper en resurskrävande dispensgivning för uttryckningsfordon och andra, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

-          Vi i Centerpartiet välkomnar att kommunstyrelsen i Stockholm har beslutat att utreda införandet av dubbdäcksavgifter. En minskad dubbdäcksanvändning är helt nödvändig för att förbättra luftkvaliteten i Stockholm och det är något som Centerpartiet har förespråkat länge, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

-          Att kommunstyrelsen nu beslutar att utreda dubbdäcksavgifter är ett stort steg för att förbättra luftkvaliteten i Stockholm. Att minska dubbdäcksanvändningen är en förutsättning för att förbättra luften i Stockholm och något Centerpartiet har kämpat för länge. Positiva erfarenheter ifrån Norge visar att avgifter är ett effektivt medel samtidigt som de inte hindrar besökare som annars kör på isigt väglag från att komma till Stockholm, säger Per Ankersjö (C).

Presskontakt: Cecilia Welander, tel: 076- 1229412