Stockholmarna uppmuntras att våga fråga om skadliga kemikalier

Stadsmiljöroteln, Stockholms stad

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Idag fredag den 30 november genomför miljöförvaltningen tillsammans med miljö- och hälsoskyddsnämnden en stor upplysningskampanj om kemikalier i konsumentprodukter. Syftet är att upplysa konsumenter om rätten att få information om kemikalier i varor.

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C) kommer att finnas på plats i Västermalmsgallerian kl. 12.30–14.30 för att informera och svara på frågor. På ett dussin köpcentrum i Stockholm kommer personal från miljöförvaltningen och ledamöter från miljö- och hälsoskyddsnämnden själva finnas på plats för att prata med stockholmarna.

- Det här är en viktig och samtidigt svår fråga. Från stadens sida arbetar vi för att minimera förekomsten av farliga ämnen med alla medel vi har till hands. Konsumenterna har dock stor makt att påverka detta och ett viktigt led i det är att börja fråga i handeln vad de varor man köper faktiskt innehåller för något. Jag ser det som mycket positivt att vi tillsammans med Svensk handel kan genomföra en aktivitet som uppmuntrar människor att engagera sig, samtidigt som vi själva får större kunskap, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

Våga fråga handlar om att man som konsument har rätt att ställa frågor om en produkt innehåller kemikalier. Genom att göra det bidrar man till att företagen måste ta ett större ansvar för varorna de säljer. Man kan inte se på en vara om den innehåller farliga kemikalier och varor behöver inte heller märkas om de innehåller något farligt. Om en vara innehåller mer än 0,1 procent av en kemikalie som finns med på den så kallade ”kandidatförteckningen” har man dessutom rätt att få veta detta inom 45 dagar.

Exempel på farliga kemikalier i varor:

• Mjukgörande ftalater i plastleksaker och andra plastprodukter

• Flamskyddsmedel i elektronik och textilier för att de ska vara mindre brandfarliga

• Fluorerade ämnen i textilier för att de ska vara vatten- och smutsavvisande

• Kadmium och bly i smycken och knappar

• Krom i skor och andra skinnvaror

• Antibakteriella ämnen i sportkläder och skor för att motverka dålig lukt

www.stockholm.se/vagafraga