Abir Al-Sahlani (C): Liten men viktig seger för friheten i Egypten

Den egyptiska bloggaren och politiska aktivisten Maikel Nabil släpptes från fångenskap den 24 januari efter att ha suttit fängslad i tio månader av den egyptiska övergångsregeringen. Abir Al-Sahlani, riksdagsledamot för Centerpartiet och vice ordförande i liberala internationalen, kommenterar beslutet.

- Aikel Nabil är en ung man som ifrågasatte den oroväckande antidemokratiska utvecklingen under Egyptens militära övergångsregerings styre. Efter stora insatser från framstående liberala debattörer runt om i världen har den egyptiska regeringen äntligen beslutat att frige Maikel. Det säger Abir Al-Sahlani(C) riksdagsledamot och vice ordförande i liberala internationalen.

- Maikel Nabils brott var att han ifrågasatte oroväckande antidemokratiska krafter i Egypten. Att det även fortsatt är ett brott att kritisera regeringen i Egypten visar att vi liberaler måste fortsätta att driva på utvecklingen mot demokrati i landet. Jag uppmanar de egyptiska myndigheterna och det nya parlamentet att ändra lagstiftningen så att militären inte längre kan åtala civila i militärdomstolar, för att de uttryckt sina åsikter och övertygelser fritt. Det säger Abir Al-Sahlani(C) riksdagsledamot och vice ordförande i liberala internationalen.

Presskontakt: Abir Al-Sahlani 070-796 08 48, Centerpartiets pressjour 08-23 43 20

Fotnot:

Liberala internationalen (Liberal International) är en paraplyorganisation för över hundra liberala och progressiva politiska partier runt om i världen. Organisationen grundades 1947 med målet att stärka liberala rörelser från kommunism och totalitära rörelser. Liberala internationalen är ett av de främsta nätverken som syftar till att stärka liberalismen, individuella rättigheter och friheter, mänskliga rättigheter, frihandel och marknadsekonomi.