Abir Al-Sahlani (C): Stoppa omedelbart utvisningarna till Syrien

Med anledning av Migrationsverkets planerade utvisning av den syriska oppositionspolitikern Fares Mahmoud i morgon har riksdagsledamoten Abir Al-Sahlani (C) skrivit till Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik, med uppmaningen att stoppa utvisningen.

Fares Mahmoud, syrisk oppositionspolitiker flydde från Syrien till Sverige under hot från det styrande Baath-partiet. Migrationsverkets planer på att utvisa Mahmoud sker trots att UD avråder från resor till Syrien och Europadomstolen uppmaningar att stoppa utvisningar till landet.

- Svensk lagstiftning ger Migrationsverket alla möjligheter att låta Fares Mahmoud stanna i Sverige. Trots hot mot hans liv och Europadomstolens uppmaningar att stoppa utvisningar till Syrien planerar Migrationsverket att utvisa honom i morgon. Det går emot både konventionen om mänskliga rättigheter som Sverige ratificerat och Europadomstolens starka uppmaningar.

Det säger Abir Al-Sahlani (C), riksdagsledamot med bakgrund i Irak, som flydde till Sverige från det syrianska Baath-partiets irakiska motsvarighet.

Brevet bifogas i detta pressmeddelande.

För ytterligare information, kontakta:
Abir Al-Sahlani (C), riksdagsledamot