Andreas Carlgren kommenterar Centerpartiets förslag om en supermiljöbilspremie i dag i Malmö kl 12.30

Miljöminister Andreas Carlgren gör i dag tisdag den 24 augusti en miniturné i Skåne med besök bland annat i Trelleborg, Malmö och Landskrona.

Media är i dag, tisdag, välkommen till Alliansträffpunkt kl 12.30, Norra Vallgatan 64B, Malmö

Bakgrund: En premie införs på 40 000 kr till konsumenter som köper bil som släpper ut högst 50 gram CO2/km. Premien gäller oavsett teknik, men stimulerar de allra bästa miljöbilarna, i dagsläget elbilar och laddhybrider. Med centerpartiets miljöbilspremie och slopad fordonsskatt för miljöbilar har Sverige upplevt en miljöbilssuccé – från 23 000 miljöbilar till närmare 330 000 i dag. Nu tar regeringen med Centerpartiets förslag nästa steg. Sverige har goda förutsättningar att bli en föregångare och testmarknad för elbilar och laddhybrider.

Övriga programpunkter för Miljöminister Andreas Carlgrens Skåneturné, tisdag den 24 augusti:

10.00 Trelleborgs miljöprojekt Clean Shipping, kretsloppsprojektet m.m.
Hamnkontoret. Kontaktperson för projektet: Sten Björk, 070-881 71 45.
11.30 Malmö. Lunch med ”gröna företagare”. Restaurang Smak i Konsthallen, St Johannesgatan 7. Utdelning av Guldklöver till Skånemejeriernas ordf. Anders Olsson.
12.30 Träffpunkt Allians, Norra Vallgatan 64B.
Samtal om aktuella miljöfrågor. 14.00 BT Kemi i Teckomatorp. Torgskolan, Skolgatan 1B.
Information, samtal och studiebesök tillsammans med företrädare för Svalövs kommun och projektet kring BT Kemi.
15.30 Landskrona. Vindkraft på Gipsön. Besök på Varvsudden.
Träff med bl.a. Anders Larsson Oresund Dry Docks AB och Torkild Strandberg (fp), kommunstyrelsens ordförande ________________ Kontakt: Pressekreterare Lennart Bodén, 070-950 22 45.