Centerkvinnorna möter Malawis President Joyce Banda för gemensamma insatser mot mödradödlighet

Centerkvinnornas förbundsordförande Gunilla Hjelm och generalsekreterare för Centerpartiets internationella stiftelse Cathrine Isaksson är i Malawi för att inleda ett projekt mot mödradödlighet. Idag träffar delegationen president Joyce Banda för att diskutera gemensamma insatser för att minska landets höga mödradödlighet.

För 200 år sedan hade Sverige lika hög mödradödlighet som utvecklingsländerna i Afrika och Asien har idag. Idag är situationen i Sverige en helt annan men i världen dör fortfarande 7,5 miljoner kvinnor och nyfödda barn varje år.

En av våra samarbetspartners i projektet i Malawi är organisationen White Ribbon Alliance (WRA), en internationell organisation som jobbar med frågan ute i fält. Vartenda dödsfall beror på brister i mödra- och förlossningsvård anser WRA. Världens ledare har lovat att agera genom att anta FN:s milleniemål, varav mål nummer fem handlar om att förbättra mödrahälsan. Här krävs stora insatser om målet att minska mödradödligheten med tre fjärdedelar till 2015 ska nås i tid.

-          Frågan om en bra mödrahälsa och minskad mödradödlighet är något som Centerkvinnorna brinner för. Med ett samarbetsprojekt mellan flera organisationer bidrar vi med våra respektive sakkunskaper, säger Gunilla Hjelm i en kommentar. WRA har fackkunskapen hur man praktiskt kan arbeta ute i fält, Centerkvinnorna och CIS bidrar med kunskap kring hur man kan arbeta politisk med frågan. Det finns goda förutsättningar att vi tillsammans med landets ledning kan vända utvecklingen för mammorna i Malawi, avslutar Hjelm.

President Joyce Banda är Malawis första kvinna på presidentposten och utsedd av amerikanska magasinet Forbes som den tredje mest inflytelserika kvinnan i Afrika. Joyce Banda har gjort sig känd för sitt engagemang för kvinnors företagande och för kvinnors inflytande och makt.

Hjelm och Isaksson har med sig en personlig hälsning från partiledare Annie Lööf till president Banda. Lööf skriver bland annat att hon uppskattar presidentens hårda arbete för att bekämpa landets korruption, hennes engagemang för att förbättra mödrahälsan och arbetet med att stärka kvinnors demokratiska rättigheter.

Centerkvinnorna är Sveriges största politiska kvinnoförbund och stödjer internationella projekt. Centerpartiets internationella stiftelse, CIS, arbetar med internationell programverksamhet som stärker demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet.

Jämställdhetspolitisk sakkunnig, Centerkvinnorna

Viktoria.saxby@centerpartiet.se