Centerpartiet: Skärp lagstiftningen för att stoppa hemlösheten bland barnfamiljer

Socialstyrelsens rapport om hemlösheten i Sverige visar att antalet hemlösa barnfamiljer i Sverige fortfarande är stort. Detta är mycket oroande och något som alla instanser i samhället måste göra sitt yttersta för att för komma till rätta med.

-          Vi måste få till en snar förändring av situationen och se till så att barn och unga inte drabbas av hemlöshet. Som ett led i detta vill Centerpartiet se en ytterligare skärpning av lagstiftningen kring framförallt sambandet mellan bidragsutbetalningar och hyran, säger Anders W Jonsson Centerpartiets 1 vice ordförande.

-          Den vanligaste orsaken till vräkning är utebliven hyresinbetalning. Den möjlighet som finns idag, för bland andra Försäkringskassan och Socialnämnden, att betala bidragsutbetalningar direkt till hyresvärdar räcker uppenbarligen inte. Då måste vi få till stånd en tydlig lagändring som gör att bidragsutbetalningar obligatoriskt och oavkortat går till att täcka hyran för familjer som annars riskerar att hamna i hemlöshet. Inget barn ska växa upp utan ett hem i dagens Sverige, säger Anders W Jonsson.

Anders W Jonsson befinner sig i Gävle under dagen och finns tillgänglig för kommentarer på telefonnummer 070-631 10 02. Han nås även via Centerpartiets pressjour på 08-43 23 20.