Centerpartiet presenterar 17 punkter för att få fler unga entreprenörer

- Problemet idag är inte att det är svårt att starta företag. Det som behövs är att stimulera fler unga att vilja och våga ta steget. Det ska vara lika självklart att ta anställning som att starta företag, säger Annie Johansson.

Bland förslagen lyfter Johansson framförallt fram dem som underlättar för den generationsväxling som det svenska näringslivet står inför. Enligt organisationen Företagarna planerar så många som var fjärde småföretagare att dra sig tillbaka inom de närmaste fem åren, men en undersökning från Novus Opinion visar att endast 40 procent har planerat för generationsskiftet.

- Vi vill ge unga en verklig chans att ta över företag och har två lösningar. Det ena handlar om att införa ett system med entreprenörslärlingar, då lär du dig företaget på plats och inte vid skolbänken. Det andra handlar om att vi vill göra det lättare att låna pengar för att köpa ett företag eller ta över en verksamhet, avslutar Johansson.

Läs rapporten i dess helhet.

----------------- För mer information kontakta: Charlotta Eriksson, pressekreterare åt Annie Johansson (C), 070-617 42 12