Centerpartiet tar fram nytt idéprogram i en öppen process

Centerpartiet ska fortsätta att förnyas genom att i en bred och öppen process ta fram ett nytt idéprogram. Centerpartiet presenterar i dag den grupp som ska arbeta fram förslaget som ska debatteras och antas på framtidsstämman 2013.

Centerpartiets nuvarande idéprogram, ”Där människor får växa”, antogs på partistämman i Västervik 2001. Partistyrelsen tog under våren 2011 beslut om att ett nytt idéprogram ska utarbetas. Viktiga värderingar som ska beskrivas och utvecklas i det nya programmet inkluderar bland annat frihet och självbestämmande, likvärdiga förutsättningar, möjligheter för människor att växa, människors fria rörlighet, demokrati, integritet, trygghet och gemenskap, jämställdhet, personligt ansvar, ansvar för naturen, decentralisering-federalism, det liberala idéarvet och internationellt samarbete.

Den öppna processen inför centerstämman i Åre skapade både nyfikenhet och förväntningar. Centerpartiet har visat vägen för ett nytt, transparent sätt att bedriva politik på. Arbetet med idéprogrammet ska ske i samma anda. Tiotusentals människor i och utanför Centerpartiet ska ges möjlighet att bidra till en vision för det framtida Sverige.

Idéerna ska inhämtas från köksbordens samtal, i möten med studenter, forskare, entreprenörer och eldsjälar inom organisationer, från helt fristående tänkare och från andra länders framgångssagor.

- Det känns fantastiskt bra att direktiven och deltagarna i idéprogramsgruppen är klara. Nu börjar det viktiga arbetet med att förtydliga och vässa våra värderingar inför framtiden. Med ett nytt idéprogram lägger vi grunden för en modern centerpolitik.

Det säger Annie Lööf, partiordförande.

- Att leda arbetet med ett nytt partiprogram är ett mycket hedersamt och roligt uppdrag. Centerpartiet har chansen att bli Sveriges mest framtidsinriktade parti.     Det öppna arbetssätt som präglade partiledarvalet ska även prägla partiprogrammets framtagande.

Det säger Per Ankersjö, stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad, och nytillträdd ordförande för programgruppen.

Sammansättning av idéprogramgruppen

Per Ankersjö, Södermalm