Centerpartiet vill förbättra integrationen genom nystartzoner

I Sverige finns idag 150 områden med allvarliga utanförskapsproblem. Det är stadsdelar och bostadsområden kring våra städer där färre än 50 procent av invånarna har ett jobb. Totalt berör det ca 200 000 människor. Centerpartiet vill därför införa nystartszoner i 10 identifierade pilotområden som kännetecknas av stort utanförskap och låg sysselsättningsgrad.

För att få företag att etablera sig i dessa pilotområdena vill Centerpartiet införa en skattelättnad i fem år. Kravet är att man har anställda som är bosatta i närområdet, men kan även omfatta nyanställningar i befintliga företag. Olika ekonomiska incitament för företagen ger invånarna fler potentiella arbetsgivare. Liknande förslag har tidigare genomförts ibland annat USA och Frankrike.

- Jobbfrågan är central och det är våra företag som skapar jobben. Nu måste våga tänka nytt och blåsa liv i dessa områden. Det handlar om att ta till vara människors arbetsförmåga, förbättra drivkrafter och stötta nya vägar till arbete. Jag menar att våra invandrare är en stor och i många fall outnyttjad resurs, säger Maud Olofsson, partiledare Centerpartiet.

Lista på pilotområden:

Angered, Göteborg Bergsjön, Göteborg Fosie, Malmö Västra Skrävlinge, Malmö Rinkeby, Stockholm Tensta, Stockholm Ronna, Södertälje Gottsunda/Vårdsätra, Uppsala Del av Trelleborg Del av Örebro

Kontakt: Lisa Wärn Pressekreterare 070-305 47 74