Enighet om äldreomsorgen

Riksdagens socialutskott har idag enats om riktlinjer för bemanning i äldreomsorgen. Socialutskottets förslag, som alla partier står bakom, innebär att Socialstyrelsen ska få i uppdrag att utreda och, om man finner det lämpligt, utfärda föreskrifter om bemanning i särskilda boenden. Det handlar dock inte om krav på personaltäthetsnormer eller dylikt. Utskottet är nu överens om att varje persons individuella behov måste bedömas separat och att den bedömningen måste ligga till grund för vilken bemanning som finns.

De fyra Allianspartiernas gruppledare i socialutskottet, utskottets ordförande Kenneth Johansson (C), Mats Gerdau (M), Barbro Westerholm (FP) och Anders Andersson (KD) kommenterar beslutet så här:

-Det är väldigt tillfredsställande att Riksdagen har enats om hur vi ska kunna bidra till bättre kvalitet i äldreomsorgen. Det har varit små skillnader mellan partierna i synen på kvalitet och därför är det en styrka
att vi också enats om lösningar.

-Vår utgångspunkt i Alliansen är att det är varje enskild individs faktiska behov som ska styra bemanningen. Nu ger vi kommunerna bättre stöd för att organisera sina verksamheter så behoven styr, utan att det blir för
detaljstyrande.

-Värdighetsgarantin, den omfattande kompetenshöjningen, rätten att välja anordnare och nära 4 miljarder kronor till de mest sjuka äldre är andra insatser som vi i Alliansen vidtagit för att höja kvaliteten. De nya bemanningsriktlinjerna kompletterar nu detta.

Information:
Kenneth Johansson, 070-343 96 17