• Centerpartiet/

Inför obligatoriska hot- och riskbedömningar vid anmälan om hot och våld mot kvinnor i nära relationer

Centerpartiet vill införa obligatoriska Hot- och riskbedömningar vid anmälan om hot och våld mot kvinnor i nära relation. Bedömningen ska sedan följas av en handlingsplan

Centerpartiets nya förslag innebär att rutiner ska finnas vid socialtjänst och polis när anmälan om våld mot kvinnor inkommer för genomförande av en hot- och riskbedömning. Analysen ska genomföras av specialutbildad polis. Efter detta ska en bedömning av analysens resultat, med en plan upprättas för eventuella åtgärder. Stöd ska ges utifrån bedömt behov. Bedömningen kan ligga till stöd för eventuell ansökan om besöksförbud med fotboja, stödsamtal, hjälp från socialtjänst eller vid akuta situationer om flytt för skyddad identitet.

–Det är svårt att själv bedöma om man är utsatt för hoten och om det är så stor risk att man behöver vidta några åtgärder. Samhället måste kunna hjälpa till med detta.

– Inför förra valrörelsen lovade vi en handlingsplan när det gäller mäns våld mot kvinnor. Nu har vi ett systematiskt arbete, men det är några saker som ännu inte varit på plats. Det är hela tiden så att man måste fylla på med nya förslag för att det här skall bli bättre, säger Maud Olofsson.