Johan Linander (C): Sviker SD vallöfte redan i första budgeten?

Tisdagen den 14 december debatteras utgiftsområde 4 - rättsväsendet i riksdagen. För Centerpartiet och regeringen är det prioriterat att satsa på polisen. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet gör i sin budgetmotion en annan bedömning. Deras förslag innebär en kraftig neddragning av anslaget till polisen. 150 miljoner flyttas från polisen till kriminalvården. Sverigedemokraterna har i dagarna gjort gällande att de kan komma att rösta med oppositionens förslag. Detta går helt emot vad Sverigedemokraterna lovar i sitt "kontrakt" med väljarna.

- Sverigedemokraternas besked till väljarna under valrörelsen var mer resurser till polisen, inte mindre. Om de röstar med oppositionen så bryter de ett av sina tyngsta vallöften redan i första budgeten, säger Johan Linander (C) vice ordförande i Justitieutskottet.

Den neddragning som de rödgröna föreslår medför sannolikt att det kommer att finnas färre civilanställda inom polisen, i förlängningen innebär det att poliser får göra fler administrativa uppgifter och inte kan ägna sig åt sina brottsbekämpande och brottsförebyggande uppgifter. Alternativet är att göra besparingar på lokalkostnader vilket kommer att innebära nedlagda polisstationer.

- En besparing på polisen innebär i praktiken att fler brottslingar kommer att gå fria. Polisen får ägna sig åt att fylla i blanketter istället för att förhindra och förebygga brott, avslutar Linander.

För mer information kontakta: Johan Linander, 070-268 96 01