Kenneth Johansson (C) om förslaget att tillåta assisterad befruktning för ensamstående kvinnor

Centerpartiet föreslår idag tillsammans med Folkpartiet och Moderaterna i Riksdagens socialutskott att regeringen ska lämna förslag på de lagändringar som krävs för att ensamstående kvinnor ska få tillgång till assisterad befruktning. Enligt svensk lagstiftning tillåts idag inte assisterad befruktning av ensamstående kvinnor, utan erbjuds enbart kvinnor som är gifta eller sambo. Konsekvensen av detta har blivit att många svenska kvinnor valt att söka sig utomlands för att få hjälp med att få barn.

Nuvarande lagstiftning kan genom sin utformning uppfattas som ett indirekt ifrågasättande av ensamstående mammors och pappors lämplighet som föräldrar. Det är en förlegad syn på föräldraskap som varken är förenlig med dagens skiftande familjebildningsmönster eller med Centerpartiets politik.

- Familjer kan se olika ut. Det finns familjer med enbart en mamma eller en pappa. Det finns familjer med två mammor eller två pappor eller både och. För mig och Centerpartiet är det en självklarhet att en modern lagstiftning måste ta sin utgångspunkt i människors olikheter, säger Kenneth Johansson (C) ordförande i Socialutskottet

- Många kvinnor lever idag som ensamstående, men med en stor längtan efter barn. Jag är övertygad om att det är förmågan att kunna ge barnet kärlek och omsorg som är avgörande för en trygg uppväxt – inte om man lever i en parrelation eller inte, säger Kenneth Johansson (C)

Kontakt:

Kenneth Johansson (C), Socialutskottets ordförande 070-343 96 17