Per Åsling (C): ”Vi behöver skarpa jobbskapande förslag snarare än papperstigrar”

- Förslaget om ett investeraravdrag som nu förs fram av Företagarna är helt rätt väg att gå för att vi i Sverige på allvar ska få ett skatteincitament för investeringar i mindre företag. För svensk konkurrenskraft och svenska jobb är det avgörande att Sverige i längden inte har betydligt högre skatter än våra konkurrentländer när det handlar om att driva och att äga företag. Ett väl utformat skatteincitament för riskkapital är ett viktigt steg för att få driftiga företagare att lättare få tillgång till kapital, att utveckla sitt företagande och att bidra till sysselsättningen i Sverige. Det säger Per Åsling, Centerpartiets ekonomisk politiska talesperson.

- Det förslag som lämnats i företagsskattekommitténs delbetänkande är däremot inte rätt väg att gå och bör förpassas till papperskorgen. Inget av de förslag som presenteras är tillräckligt bra. Det är destruktivt och framstår snarare som en partsinlaga från Skatteverket. Företagarnas förslag om ett investeraravdrag är betydligt skarpare för svensk företagsamhet. Sverige är i mycket stort behov av nya jobb. Då krävs det skarpa förslag, som främjar företagsamhet, snarare än verkningslösa papperstigrar. Säger Per Åsling

Kontakt: Per Åsling, Centerpartiets ekonomisk politiska talesperson, 070-607 70 30