Rödgröna väljare vill tillåta lägre ingångslöner

Centerpartiets förslag om introduktionslöner för att unga lättare ska få jobb har debatterats hårt den senaste tiden. Nu visar en ny undersökning som United Minds har gjort på uppdrag av Centerpartiet att stödet hos allmänheten är stort.

Mest intressant är kanske att 59 procent av de rödgröna väljarna tycker att arbetslösa ungdomar ska kunna ta ett jobb till en lägre ingångslön för att komma in på arbetsmarknaden. Med undantag för Vänsterpartiet är en majoritet av sympatisörerna till samtliga partier i riksdagen är positiva. Bland borgerliga väljare är stödet på 88 procent. Totalt anser 71 procent av svenskarna att arbetslösa ungdomar ska kunna ta ett jobb till en lägre ingångslön.

Det finns också en bred tro på att introduktionslöner skulle göra det lättare för arbetslösa ungdomar att få ett jobb. Majoriteten, 53 procent, anser att fler arbetslösa ungdomar lättare får ett jobb med lägre ingångslöner.

För mer information se bifogad undersökning eller kontakta:

Centerpartiets pressjour 08-23 43 20

Pressekreterare Jonas Nyström, 070-104 16 95