Slopa medborgarlönen för före detta riksdagsledamöter - och ministrar

Arbetslinjen måste gälla för alla, även riksdagsledamöter och ministrar. Därför måste en grundlig genomgång göras av villkoren och förmånerna för riksdagsledamöter och ministrar vid avgång. Målet bör vara att ersättningar kan ges maximalt två år efter tjänstgöring i riksdag eller regering. Det säger Anders W Jonsson, gruppledare och vice partiordförande för Centerpartiet.

Mot bakgrund av att det före detta statsrådet Per Nuder erhåller ersättningar sex år efter att han avgick har frågan om politikers villkor åter aktualiserats. Centerpartiet menar att villkoren bör vara likvärdiga för riksdagsledamöter och statsråd, med en maximal ersättningsperiod om två år.

- Vi kan inte ha ett system som närmast liknar medborgarlön för en liten politisk elit. I de diskussioner som förs mellan partierna om riksdagsledamöters ersättningar behöver vi också lyfta in frågan om statsråden. Centerpartiet vill se en maximal ersättningsperiod om två år, helst kortare, oavsett om man är före detta riksdagsledamot eller minister. Det säger Anders W Jonsson, gruppledare och 1:e vice partiordförande.

- Jag förstår att det sticker i ögonen på folk att en före detta minister likt Per Nuder (S) kan få ersättningar sex år efter att han avgick. Systemets orimlighet understryks även av att Nuder som tjänar nära en miljon kronor per år fortfarande kan kvittera ut pengar. Det säger Anders W Jonsson, gruppledare och 1:e vice partiordförande.

____________

Kontakt: