Socialdemokraternas arbetsmarknadspolitik – ett hot mot den svenska modellen

Idag presenterade Socialdemokraterna sin rapport på arbetsmarknadsområdet – ”Ordning och reda på arbetsmarknaden”. Centerpartiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Annie Johansson (C) är starkt kritisk.

- Speciellt allvarligt är det att man vill ratificera ILO-konvention 94, som innehåller krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling. Detta strider mot både EU-rätten och mot lagen om offentlig upphandling och skulle vara ett hårt slag mot småföretag på landsbygden. Både socialdemokratiska och borgerliga regeringar har därför sagt nej till konventionen under de senaste 50 åren. Det är tydligt hur hårt dagens Socialdemokrater sitter i LO:s och Vänsterpartiets klor, säger Annie Johansson (C).

- Österberg erkänner själv att LAS inte är skapad för den moderna arbetsmarknaden. Tyvärr är socialdemokraternas lösning inte att anpassa LAS till hur arbetsmarknaden ser ut, istället är lösningen att med våld tvinga arbetsmarknaden att återgå till hur den såg ut 1970, säger Annie Johansson (C).

-------- För mer information kontakta Charlotta Eriksson pressekreterare åt Annie Johansson, 070-6174212