Socialdemokraternas mål går på tvärs med den egna politiken

- Det är inte trovärdigt att som socialdemokraterna gör sätta upp mål och samtidigt föra en jobbfientlig politik, säger näringsminister Maud Olofsson.

På DN debatt idag presenterar Mona Sahlin och Thomas Östros ett nytt mål att långtidsarbetslösheten ska vara en procent av arbetskraften. Det är vällovligt att Sahlin delar Centerpartiets och Alliansregeringens ambitioner att minska utanförskapet och få fler i arbete, men när hon inte presenterar några nya förslag för hur målet ska nås och sedan tidigare för en politik som ger motsatt effekt, blir målet ingen tröst för dem som saknar jobb idag.

- Det är inte trovärdigt att som socialdemokraterna gör sätta upp mål och samtidigt föra en jobbfientlig politik. Socialdemokraterna hotar tusentals jobbtillfällen när de vill ta bort RUT-avdrget det första de gör. En hel bransch hotas, en bransch som i dagsläget anställer 11 399 personer, varav 75 procent kommer från arbetslöshet, säger Maud Olofsson.

Om Sverige ska stå sig väl framöver krävs en regering som fortsatt värnar och förstärker arbetslinjen genom en ansvarsfull ekonomisk politik och riktiga åtgärder för fler jobb och företag.

- Med Centerpartiet och Alliansen blir RUT-avdraget kvar och företagen räknar med att kunna växa 43 procent i år och nästa år. Centerpartiet vill dessutom bygga ut RUT för att skapa ytterligare arbetstillfällen, nya företag och intäkter till vår gemensamma välfärd. Men om vänsterpartierna vinner valet uppskattar branschen att halva personalstyrkan försvinner.

För mer information: Lisa Wärn, pressekreterare till näringsministern, tel.0703054774