Vallokaler.se visar väljarna var de kan rösta

Idag lanseras Vallokaler.se, en sajt med information om var och hur man röstar. Varje vallokal och lokal för förtidsröstning har en unik sida med öppettider, adress och karta. Syftet är att matcha väljarnas internetsökningar med skarp information. Vallokaler.se är ett initiativ från Centerpartiet.

Vallokaler.se kombinerar data från Valmyndigheten med Google Maps. På sajten finns adresser och öppettider för alla vallokaler och lokaler för förtidsröstning. Totalt gör det uppåt 8000 unika sidor, vilket gynnar synligheten på Google. Sajten kompletteras även med ett omfattande program för sökannonsering, för att kunna servera exakt rätt information vid rätt söktillfälle. För de som vill finns det också möjlighet att ta del av Centerpartiets politik och ta sig vidare till www.centerpartiet.se.

- Tack vare Valmyndighetens öppna data och kopplingen till Google Maps har vi skapat en sajt där användare enkelt kan söka och se var de kan rösta. Vi vet att det är just under de två sista veckorna som sökningar kring vallokaler och röstning ökar lavinartat. Där vill vi att Vallokaler.se ska vara ett naturligt alternativ, säger Simon Sundén, ansvarig för produktionen av Vallokaler.se.

Simon Sundén är en av Sveriges ledande experter på sökmarknadsföring. Han är även en flitig föreläsare inom sociala medier, grundare av omvärldsbevakaren Lissly och bloggar på www.joinsimon.se.

För mer information kontakta Ola Spännar, ola.spannar@centerpartiet.se, 070-710 74 14 Simon Sundén, simon.sunden@gmail.com, 070-712 57 10