Centrecourt investerar i teknikföretaget Mediabricks AB

CENTRECOURT INVESTERAR I TEKNIKFÖRETAGET MEDIABRICKS AB MediaBricks har utvecklat en tjänsteplattform som gör att kombinationer av bild, ljud animeringar och video, s.k. rik media kan levereras till mobila terminaler i GPRS och 3G-nät. MediaBricks plattform klarar av att hantera mobilnätens varierande och ofta låga bandbredd samt terminalernas begränsningar och olika förutsättningar avseende ljud, skärm och tangentbord. MediaBricks samarbetar med ledande företag inom mobil kommunikation. En nyhetsapplikation med innehåll från Reuters baserat på MediaBricks teknologi och Motorolas nya GPRS terminal Accompli 008 presenterades live över GPRS på Cebit 2001. - Centrecourts engagemang gör att vi kan fortsätta vår aggressiva teknikutvecklings- och patentstrategi och etablera MediaBricks som möjliggörare av rik och högkvalitativ media för GPRS och UMTS, säger MediaBricks VD Christer Simrén (fd VD i Korsnäs). - Med MediaBricks plattform får operatörerna det verktyg som behövs för att leverera tjänster för rik media redan i dag, vilket påskyndar övergången till GPRS och 3G, säger Peter Jörgensen, projektledare på Centrecourt. - Alltsedan starten av MediaBricks har vi varit övertygade om att företagets lösningar är en nödvändighet för att konsumenten skall få bästa möjliga upplevelse vid konsumtion av GPRS- och 3G-tjänster. Vi ser väldigt positivt på att Centrecourt nu är med och bidrar till en fortsatt framgångsrik utveckling av MediaBricks, säger Sten Karlsson, VD för Real Venture Group. MediaBricks grundades under sommaren år 2000 av Real Venture Group tillsammans med Per-Johan Andersson, Magnus Carlsson och Konstantin Zervas. Företaget har kontor i Stockholm och Göteborg. Teknikutvecklingen är förlagd till Göteborg. Centrecourt AB kommer efter sin investering att äga 15 % av aktierna i MediaBricks AB. Ägandet kan komma att öka efter utnyttjande av utställda köpoptioner. För ytterligare information, vänligen kontakta: Centrecourt AB MediaBricks AB Anders Eklund, VD Christer Simrén, VD 08-791 33 02 0733-839 070 anders.eklund@centrecourt.se christer@mediabricks.com Real Venture Group AB Peter Jörgensen , projektledare Sten Karlsson, VD 0708-666 555 08-15 20 02 peter.jorgensen@centrecourt.se sten.karlsson@realventuregroup.com Centrecourt skapar värden för entreprenörer, investerare och Centrecourts aktieägare genom aktivt arbete med verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Huvudsaklig inriktning är Teknologi och Medicinteknik. Centrecourt, vars verksamhet startade 1995, är engagerade i ett tjugotal projektbolag, flertalet i tidiga skeden. Bland de tidiga projektbolagen finns många av morgondagens mest intressanta tillväxtföretag som CellaVision AB, Doxa Certex AB och Direct2Internet AB. Bland nyligen avslutade engagemang finns Bluetail AB, C Technologies och Precise Biometrics AB. Under våren 2001 bygger Centrecourt upp Centrecourt Depå AB som kommer att erbjuda olika investerarkategorier möjligheter att investera i noggrant utvalda och välskötta tillväxtföretag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT00480/bit0001.pdf