Centrecourts projektbolag Aneo AB har tillförts 26 MSEK

Centrecourts projektbolag Aneo AB har tillförts 26 MSEK Aneo AB har tillförts drygt 26 MSEK genom emissioner. Tidigare ägare står för 17 av dessa, varav 3i investerat 10 MSEK. Aldano AB är ny ägare i bolaget genom en investering om 9 MSEK. Pengarna tillförs bolaget i lämplig tid till marknadslansering av produkten Aneo TIVAS. Produkten är ett patenterat integrerat system för total intravenös anestesi - narkos genom injektion av läkemedel. - Vi engagerade oss i projektets startfas hösten 1999. Det är mycket tillfredsställande att redan efter drygt två år stå inför en bred lansering av ett nytt svenskt medicintekniskt system, säger Anders Eklund, projektledare på Centrecourt. - Vi är mycket nöjda med att få möjligheten att investera i ett svenskt, medicintekniskt bolag, Aneo AB, som nu går in i en marknadsfas med en etablerad produkt och metod som ger konkreta kundvärden i form av kostnadsbesparingar, högre patientkvalitet, bättre arbets- och samhällsmiljö än den traditionella gasanestesin, säger Bengt-H Ellow på Aldano AB. - Utan att ha tillgång till någon särskilt användarvänlig apparatur för TIVA har användandet ändå vuxit till betydande storlek under de senaste åren. Aneos TIVA-utrustning har ett stort behov att fylla i första hand för de redan övertygande TIVA-användarna men också för de som ännu inte insett fördelarna med TIVA jämfört med traditionell gasnarkos, säger Gunnar Gredenman, Investment Manager på 3i Nordic, rådgivare till 3i Group plc. Aneos affärsidé är att · utveckla och marknadsföra system för intravenös anestesi som är behovsanpassad, användarvänlig, kostnadseffektiv och ger högsta möjliga patientsäkerhet, · utnyttja IT och web i alla affärsprocesser för att öka kundtillfredsställelsen och minimera kostnader, · minimera tiden för "time-to-market" för nya produkter genom att utnyttja flexibiliteten i en nätverksorganisation och webbaserade kontaktytor samt · vara öppen för allianser både vad gäller utveckling av nya produkter och för marknadsföring och försäljning. Läs gärna mer om Aneo på www.aneo.com För ytterligare information, kontakta: Centrecourt AB Anders Eklund 08-791 33 02 anders.eklund@centrecourt.se 3i Group plc Gunnar Gredenman 08-506 101 63 gunnar_gredenman@3i.com Aldano AB Bengt-H Ellow 08-587 919 72 bength.ellow@aldano.se Aneo AB Pehr-Johan Fager, VD 08-594 413 30 pjf@aneo.se Centrecourt skapar värden för entreprenörer, investerare och Centrecourts aktieägare genom verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Verksamheten i Centrecourt startade 1995 och bedrivs nu i två dotterbolag. Centrecourt Partner AB arbetar aktivt med utveckling av tidiga tillväxtföretag, i huvudsak inom teknologi och medicinteknik. Centrecourt Depå AB, som bedrivs under Finansinspektionens tillsyn, kommer att erbjuda olika investerarkategorier investeringsmöjligheter i Centrecourts projektbolag och andra företag i tidiga skeden. 3i Group plc Det internationella private equity bolaget 3i Group plc (3i) och dess koncernbolag erbjuder kapital, kunskap och kontakter för att skapa och utveckla affärsverksamheter runt om i hela världen. Investeringar görs i en mängd olika affärsmöjligheter från start-ups till buy-outs och buy- ins, med fokus på affärsverksamheter med hög tillväxtpotential och starkt ledarskap. 3i investerar i affärsverksamheter utspridda över tre kontinenter med hjälp av lokala rådgivare i Europa, Sydostasien och USA. För närvarande har 3i investerat över £ 14 miljarder (inkluderat parallellinvesterings fonder). Under de 6 månaderna före 30 september 2001 investerade 3i i genomsnitt £ 4,8 miljoner per dag (inkluderat parallellinvesterings fonder). I maj 2001 köpte 3i Atle AB. Aldano AB är ett riskkapitalbolag som ägs till 56% av ett privat konsortium med Torbjörn Ek som ordförande och till 44% av Stiftelsen Industrifonden. Konsortiet består av 30 utvalda näringslivsmänniskor. Aldano investerar med s.k. intelligent kapital, innebärande en aktiv roll i investeringarna. Ägarkonsortiet, Industrifonden och Aldanos erfarna personal ger en unik kompetens som aktivt hjälper portföljföretagen med de resurser som behövs för att utvecklas på ett lönsamt sätt. Aldano investerar i etablerade företag som är beredda att ta nästa steg men behöver tillskott av kunnande och kapital. Det kan röra sig om förändringsprocesser som att införa ny teknik, expandera på nya marknader, ny produktgeneration eller MBO- och strukturaffärer. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT00790/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/05/20020205BIT00790/bit0002.pdf