Centrecourts projektbolag Doxa Certex får tandfyllnadsmaterialet DoxaDent [tm] USA-godkänt

RobinRobinCentrecourts projektbolag Doxa Certex får tandfyllnadsmaterialet DoxaDent USA-godkänt Den amerikanska registreringsmyndigheten FDA har givit Doxa Certex klartecken att marknadsföra bolagets produkt för tandfyllningar, det biokeramiska DoxaDent, på den amerikanska maknaden. USA är världens största marknad för tandfyllnadsmaterial och uppskattningsvis utförs där årligen 115 miljoner fyllningar. - FDA-godkännandet av DoxaDent är en viktig milstolpe i företagets utveckling. Produkten är sedan i februari 2000 godkänd för försäljning i Europa och har lanserats i egen regi i Skandinavien. Under år 2002 kommer DoxaDent dessutom att lanseras på ett antal selekterade marknader. FDA- godkännandet innebär att vi nu kan påbörja implementeringen av vår amerikanska affärsstrategi, säger Peter Bramberg, VD på Doxa Certex AB. - Alla som arbetar med produkter som kräver myndighetsgodkännande vet vilken stor händelse det är att få godkännande från den amerikanska registreringsmyndigheten FDA (Federal Drug Administration). Från starten för Centrecourts samarbete i med Doxa Certex - i december 1997 - har ett antal milstolpar av varierande betydelse passerats. Denna milstolpe är ojämförligt den hittills mest betydelsefulla, säger Gunnar Säll, projektledare på Centrecourt. DoxaDent bygger på den unika och patenterade svenska biokeramiska teknologi som utvecklats av Doxa Certex i Uppsala, delvis i samarbete med Ångströmlaboratoriet, Materialvetenskap, Uppsala. DoxaDent har blivit ett naturligt alternativ till amalgam och plastkomposit. Medlet, som är baserat på kalciumaluminathydrat, appliceras och formas direkt i tanden och ger en stark och hållbar fyllning med egenskaper som liknar tandens. Doxa Certex är ett svenskt dentalföretag som utvecklar, producerar och säljer tandfyllnadsmaterial baserat på en unik och patenterad biokeramisk teknologi. Företaget har idag 30 anställda och är representerat i Skandinavien och Tyskland. Doxa Certex står nu inför en omfattande internationell expansion. Mer information om Doxa Certex finns på www.doxacertex.se För ytterligare information, kontakta: Centrecourt AB Gunnar Säll, projektledare 08-791 33 05 gunnar.sall@centrecourt.se Doxa Certex AB Peter Bramberg, VD 070-667 31 00 peter.bramberg@doxacertex.se Centrecourt skapar värden för entreprenörer, investerare och Centrecourts aktieägare genom verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Verksamheten i Centrecourt startade 1995 och bedrivs nu i två dotterbolag. Centrecourt Partner AB arbetar aktivt med utveckling av tidiga tillväxtföretag, i huvudsak inom teknologi och medicinteknik. Centrecourt Depå AB, som bedrivs under Finansinspektionens tillsyn, erbjuder olika investerarkategorier investeringsmöjligheter i Centrecourts projektbolag och andra företag i tidiga skeden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00780/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00780/bit0002.pdf