Cerbio Tech AB nytt projektbolag

CERBIO TECH AB NYTT PROJEKTBOLAG Centrecourt har beslutat att engagera resurser i Doxa Certex dotterbolag CerBio Tech AB. CerBio Tech skall utveckla och kommersialisera icke-dentala applikationer baserade på Doxa Certex unika och patenterade biokeramiska teknologi. Genom det licensavtal som finns med Doxa Certex har CerBio Tech goda förutsättningar att utveckla nya vävnadsvänliga och starka material inom biomaterialområdet, speciellt med inriktning mot ortopedi, där kalciumaluminater passar bra in. Världsmarknaden för ortopedi är mycket stor, för närvarande cirka 120 miljarder SEK per år. Inom de prioriterade delområdena frakturbehandlingsmaterial och bencement beräknas motsvarande marknad vara 15 miljarder SEK per år och bedöms ha en stark tillväxt. - Det är fantastiskt roligt att nu få möjlighet att exploatera hela den potential som blivit tillgänglig genom Professor Leif Hermanssons banbrytande arbete på keramiska material, speciellt med inriktning på biokeramer, säger Dan Markusson, VD i CerBio Tech AB. - Det är med stor tillförsikt som vi från Centrecourts sida engagerar oss i CerBio Tech och därigenom fortsätter det framgångsrika arbete som vi haft tillsammans med Dan Markusson och Leif Hermansson i Doxa Certex, säger Gunnar Säll, projektledare på Centrecourt. För ytterligare information, vänligen kontakta: Centrecourt AB Anders Eklund, VD 08-791 33 02 anders.eklund@centrecourt.se Centrecourt AB Gunnar Säll, projektledare 08-791 33 05 gunnar.sall@centrecourt.se CerBio Tech AB Dan Markusson, VD 018-16 92 50 070-559 85 95 dan.markusson@cerbio.se Centrecourt skapar värden för entreprenörer, investerare och Centrecourts aktieägare genom verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Verksamheten i Centrecourt startade 1995 och bedrivs nu i två dotterbolag. Centrecourt Partner AB arbetar aktivt med utveckling av tidiga tillväxtföretag, i huvudsak inom teknologi och medicinteknik. Centrecourt Depå AB, som bedrivs under Finansinspektionens tillsyn, erbjuder olika investerarkategorier investeringsmöjligheter i Centrecourts projektbolag och andra företag i tidiga skeden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/28/20010828BIT00580/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/28/20010828BIT00580/bit0001.pdf