Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001

Centrecourt AB (publ) 556546-8864 Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2001 * Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till -4,8 MSEK, varav -5,1 MSEK under det andra kvartalet. Koncernredovisning upprättades för första gången per 2000-12-31, varför jämförande siffror för motsvarande period föregående verksamhetsår inte kan presenteras. * Bruttoresultatet för perioden uppgick till 3,7 MSEK, varav 0,2 MSEK under det andra kvartalet. Inga större avyttringar av projektbolag har gjorts. * Centrecourt Depå AB erhöll i juni Finansinspektionens tillstånd att bedriva kapitalförvaltning, vilket innebär att bolaget nu kan erbjuda unika möjligheter för olika investerarkategorier att investera i tidiga tillväxtföretag. Centrecourts resultat belastas av kostnader i samband med uppbyggnaden av Centrecourt Depå AB på 2,1 MSEK. * Periodens nettoinvesteringar i aktier och andelar i projektbolag uppgick till 29,4 MSEK varav 13,6 MSEK under det andra kvartalet. Nettoutlåning till projektbolag har skett med 8,4 MSEK. * Inga nedskrivningar har gjorts av värdet på aktier och andelar i projektbolag under perioden. * Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgick per 2001-06-30 till 17,0 MSEK. * Centrecourt har medverkat till kapitalanskaffning av ca 200 MSEK i sex projektbolag under perioden. Centrecourt investerade totalt 17,2 MSEK. * Viktiga händelser i projektbolag under perioden återfinns i bilaga. apr-jun 2001 jan-jun 2001 2000 Koncern Koncern Koncern Periodsiffror, MSEK 3 mån 6 mån helår Bruttoresultat 0,2 3,7 34,8 Resultat efter finansnetto -5,1 -4,8 22,9 Periodens resultat efter skatt -4,8 -4,8 15,3 Resultat per aktie efter skatt, -0,58 -0,58 1,84 SEK För ytterligare information vänligen kontakta: Anders Eklund, VD, tel 08-791 33 02, mob 070-209 63 30 Centrecourt skapar värden för entreprenörer, investerare och Centrecourts aktieägare genom verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Verksamheten i Centrecourt startade 1995 och bedrivs nu i två dotterbolag. Centrecourt Partner AB arbetar aktivt med utveckling av tidiga tillväxtföretag, i huvudsak inom teknologi och medicinteknik. Centrecourt Depå AB, som bedrivs under Finansinspektionens tillsyn, erbjuder olika investerarkategorier investeringsmöjligheter i Centrecourts projektbolag och andra företag i tidiga skeden. Verksamheten Verksamhetsinriktning Centrecourts övergripande affärsidé är att skapa värden för aktieägare, entreprenörer och investerare genom aktivt arbete med verksamhetsutveckling och kapitalförsörjning i innovativa tillväxtföretag. Koncernstruktur Centrecourt AB har tre helägda dotterbolag: Centrecourt Partner AB, f d Brostödet AB, bedriver från och med januari 2001 den verksamhet som till och med år 2000 bedrivits i moderbolaget. Affärsidén är att finna, finansiera och genom aktivt engagemang från tidigt skede delta i utvecklingen av tillväxtbolag med nya affärsidéer, produkter samt uppfinningar med hög tillväxtpotential. Centrecourt Depå AB, är en ny typ av kapitalförvaltning för privatpersoner, mindre företag och institutioner med placeringsfokus på tillväxtföretag. Uppbyggnaden av verksamheten startade i november 2000. Finansinspektionens tillstånd erhölls i juni 2001. Bropelaren AB bedriver för närvarande ingen verksamhet. Bolaget är komplementär i ett kommanditbolag som investerar i tillväxtföretag. Kommanditbolaget är i princip finansierat med eget kapital. Centrecourt har två intressebolag, Commet AB och Voxway AB, som är projektbolag där ägandet överstiger 20 %. Redovisning av dessa har skett enligt kapitalandelsmetoden. Centrecourts ägarandel i bolaget DoLittle AB har under det tredje kvartalet minskat till 11,57 % efter en fusion med Milproc AB. DoLittle AB redovisas därför inte längre som intressebolag. Verksamheten under perioden Projektbolag Centrecourt har investerat 9,1 MSEK i två nya projektbolag under perioden 1 januari - 30 juni, båda har tillkommit under det andra kvartalet. 3hird Dimension IB AB utvecklar en ny datormus för tredimensionella applikationer och Mediabricks AB har utvecklat en teknikplattform som gör att kombinationer av bild, ljud animeringar och video, s.k. rik media kan levereras till mobila terminaler i GPRS och 3G- nät. Beslut om investering i ytterligare två projekt har fattats under juni 2001. Centrecourt har under perioden nettoinvesterat ytterligare 20,3 MSEK i aktier och andelar i befintliga projektbolag, varav 4,5 MSEK under det andra kvartalet. Nettoutlåning till projektbolag har gjorts med 8,4 MSEK, varav 5,6 MSEK under det andra kvartalet. Det resterande innehavet i det tidigare projektbolaget BioGaia Biologics AB har avyttrats. Medarbetare Under perioden har fyra nya medarbetare, varav två under det andra kvartalet, påbörjat sin anställning. Koncernen har nu totalt 13 medarbetare. Viktiga händelser Centrecourt har medverkat till kapitalanskaffning i sex projektbolag, Jensen Elektronik AB, Prolight Diagnostics AB, Doxa Certex AB, Aneo AB, Direct2Internet AB samt Mediacard AB. Totalt har cirka 200 MSEK anskaffats. Centrecourt investerade totalt 17,2 MSEK. Projektbolaget och det tidigare intressebolaget DoLittle AB fusionerades med Milproc Miljöprocesser AB. Fusionen ger ett bredare produkterbjudande och förutsättningar för fortsatt tillväxt inom hantering av biologiska restprodukter. Företagen kompletterar varandra tekniskt så väl som marknadsmässigt. Centrecourt Depå, vars verksamhet erbjuder unika möjligheter att investera i tidiga tillväxtföretag, har i juni 2001 erhållit Finansinspektionens tillstånd att bedriva kapitalförvaltning. Hela innehavet av aktier i Nortel Networks Corp Holding, noterade på New York Stock Exchange, har avyttrats med ett bokfört resultat i perioden uppgående till 1,6 MSEK. Aktierna erhölls som betalning vid avyttring av aktierna i projektbolaget Bluetail AB i augusti 2000. Den under föregående verksamhetsår bokförda realisationsvinsten uppgick till 28,5 MSEK. Det sammanlagda resultatet uppgick således till 30,1 MSEK. Som ett led i Centrecourts geografiska expansion verkar från och med februari 2001 nyanställde projektledaren Peter Jörgensen i Karlskrona. Bolagsstämmor Ordinarie bolagsstämma hölls den 25 april 2001. En delvis ny styrelse tillsattes och består därefter av dels de tidigare styrelseledamöterna Hans Harvig (styrelseordförande), Thomas Flinck och Christer Fåhraeus, och dels de nya ledamöterna Jan Ekberg, Anders Skarin, Kerstin Stenberg och Unni Åström. Vidare beslutade bolagsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning skulle ske. Resultat och finansiell ställning Koncern Bruttoresultatet för det första halvåret 2001 uppgår till 3,7 MSEK, varav 0,2 MSEK under det andra kvartalet. Resultatet har belastats med negativa resultatandelar i intressebolag med 2,5 MSEK, varav 1,5 MSEK under det andra kvartalet. Huvuddelen av intäkterna utgörs av fakturerade arvoden. Personalkostnader och administrativa kostnader har ökat till följd av expansion, såväl geografiskt som med avseende på antalet anställda. Rörelseresultatet efter finansnetto uppgår till -4,8 MSEK, varav -5,1 MSEK under det andra kvartalet. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgår vid periodens utgång till 17,0 MSEK. Det justerade egna kapitalet i koncernen uppgår till 96,2 MSEK, vilket motsvarar en soliditet på 90 %. Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgår till -39,6 MSEK Moderbolag Moderbolagets nettoomsättning under perioden uppgår till 0 MSEK då koncernens verksamheter har bedrivits i dotterbolagen. Rörelsekostnaderna i moderbolaget, vilka uppgår till 3,8 MSEK, varav 2,6 MSEK under det andra kvartalet, har internfakturerats. Finansiella intäkter och kostnader uppgår till 2,3 MSEK respektive 0,8 MSEK och resultatet efter finansnetto till 1,5 MSEK. Motsvarande siffror för det andra kvartalet är 0,5 MSEK respektive 0,2 MSEK samt ett resutat efter finansnetto på 0,3 MSEK. Likvida medel och kortfristiga placeringar uppgår till 16,2 MSEK. På finansieringssidan har inga förändringar skett. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00620/bit0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/24/20010824BIT00620/bit0001.pdf Hela rapporten