• Centric/

Chefen ordnar fest två gånger om året − IT-företag och banker mest generösa – offentlig vårdsektor snålast

Julfester, kräftskivor och nu brännbollsturneringar – svenska arbetsgivare anordnar i genomsnitt två sociala aktiviteter per år för sina medarbetare. Detta visar en undersökning som IT-bemanningsföretaget PEAK-IT genomfört. Men medan finans- och IT-branschen ligger i topp när det gäller aktiviteter utanför arbetstid, hamnar hälso- och sjukvårdsbranschen i botten.

Att bygga gemenskap på arbetsplatsen och skapa sammanhållning bland medarbetarna ses i många fall som värdeskapande i ett företag. En del svenska arbetsgivare satsar stort på sociala aktiviteter för att få medarbetarna att trivas på jobbet och i slutledet prestera bättre i sin professionella roll. Men avvikelser mellan branscher, arbetsplatser och företag gör sig påminda i studien. Skillnaden mellan privat och offentlig sektor är tydlig. Drygt 25 procent av de tillfrågade inom den offentliga sektorn angav att chefen aldrig någonsin anordnar sociala aktiviteter, medan samma siffror inom privat sektor hamnade på endast 16 procent.

Finansbranschen ligger högst när det gäller att umgås med kollegorna utanför jobbet. Här angav 62,5% av alla tillfrågade att deras arbetsgivare organiserar mellan 2-5 sammankomster om året. Hela 10 procent svarar att arbetsgivaren anordnar aktiviteter oftare än så. Liknande siffror återfinns inom IT-branschen där 52 procent har sociala aktiviteter i genomsnitt en gång per kvartal och nästan 12 procent fler än fem gånger per år.

I motsatt till dessa branscher ligger hälso- och sjukvårdsbranschen lågt när det gäller att sammanföra medarbetare under sociala former. Här angav hela 71,3% av alla medarbetare att deras arbetsgivare på sin höjd arrangerar en enda sammankomst per år, eller ingen alls.

Klas Bonde, vd på IT-bemanningsföretaget PEAK-IT som genomfört studien, kan se ett direkt samband mellan gemenskap bland kollegor, trivsel på jobbet och individuell prestation.

– Det är roligt att kunna konstatera att vår egen bransch är duktiga på detta område, säger Klas Bonde, vd för PEAK-IT som själv arrangerar ett flertal tillställningar varje år . I bemanningsföretag som vårat är det förstås extra viktigt eftersom våra medarbetare spenderar så mycket tid ute på andra företag. Ska vi kunna skapa en ”PEAK-känsla” måste vi träffas på annat sätt än på kontoret. Med annars gäller det förstås alla företag oavsett bransch. För att prestera bra måste man må bra, både fysiskt och psykiskt. Att trivas på jobbet tillsammans med sina kollegor och känna gemenskap i sitt arbetsteam är ett första steg på vägen.

Undersökningen utfördes av iNFACT på uppdrag av PEAK-IT i oktober 2011. 1 357 personer har telefonintervjuats.

För ytterligare information kontakta:

PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bonde@peak-it.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT
PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 200 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 82 MSEK 2011. PEAK-IT är en del av den Europeiska Centric-koncernen, som har över 1700 medarbetare i Skandinavien och en omsättning på 2,5 miljarder Euro world wide.

För mer info se: www.peak-it.se

Klas Bonde, vd PEAK-IT