En av fem chefer googlar sökande till en ny tjänst

- Rasistiska uttalanden får chefen att tappa intresset

Bemanningsföretaget Centric har genomfört en undersökning bland chefer i Sverige och frågat hur de kontrollerar de arbetssökandes bakgrund. I undersökningen svarar en av fem chefer (19 procent) att de i stor eller mycket stor grad gör en bakrundscheck via Google på de som söker till en tjänst. Rasistiska yttringar är den upptäckt som hamnar högst på listan över vad som inte längre skulle göra den sökande aktuell för en anställning hos företaget.

Om du söker arbete kan det vara värt att se över vilken information som finns om dig på nätet. Nu räcker det många gånger inte längre att bara ha ett bra och välskrivet CV, det visar en färsk undersökning som Centric har genomfört. I undersökningen svarar en av fem chefer att de i stor eller mycket stor grad kollar upp sökande till en tjänst via Google.

Undersökningen visar att frekvensen googlesökningar på arbetssökande är lika vanlig i den offentliga sektorn som den privata, drygt en av fem chefer (21 procent respektive 19 procent) svarar att de brukar kolla upp sökande till en tjänst via Google. Siffrorna varierar dock en hel del från bransch till bransch. Vanligast är det inom IT- och telekombranschen i den privata sektorn. Där svarar 37 procent av cheferna att de i stor eller mycket stor grad använder sig av Google för att göra en bakgrundscheck av sökande till en tjänst. Är du däremot arbetssökande till frivilliga eller ideella organisationer i den offentliga sektorn är chansen minimal att din eventuella framtida chef kollar upp dig på nätet. Inom den sektorn är det nämligen ingen av de tillfrågade cheferna som använder Google frekvent som ett verktyg för att få fram ytterligare information om en arbetssökande. I undersökningen har Centric även frågat cheferna hur ofta de använder sociala medier som Twitter och Facebook för att göra en bakgrundscheck men det har inte visat sig vara lika vanligt. Drygt en av tio chefer (14 procent) svarar att de i stor eller mycket stor grad brukar söka på kandidater till en tjänst där.

– Resultatet i studien bekräftar att webben används allt mer frekvent genom alla processer i arbetet att finna rätt person till rätt plats, säger Klas Bonde, vd för Centric Professionals. Många gånger kan Google fungera som en kompletterande referens för att få fram arbetsrelaterad information utöver de upplysningar som finns på Cv:t. De flesta chefer har nog använt sig av Google i rekryteringsprocessen någon gång och jag tror att det kommer bli allt vanligare i framtiden.

Av vad som kan uppdagas på webben är rasistiska yttringar de spår som cheferna i Sverige helst inte vill finna. 34 procent av alla tillfrågade svarar att den sökande då inte längre är aktuell för en anställning i deras verksamhet. Att generellt ha ett ohövligt eller otrevligt beteende på internet går också bort hos arbetsgivarna. Drygt en fjärdedel (23 procent) av de tillfrågade cheferna svarar att ett sådant uppförande inte längre skulle göra den arbetssökande aktuell för tjänsten.

– Rasism är något som de flesta av oss vill ta ett tydligt avstånd ifrån, avslutar Klas Bonde. Det är signifikativt att det är det som upprör flest chefer.

Undersökningen genomfördes i september 2013 av Cint Sverige AB på uppdrag av Centric. 611 chefer deltog i en webbenkät. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård-, IT- och finanssektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.