• Centric/

Långlunch på jobbet för svenskarna – Men norrmännen får slänga i sig maten

56,8 procent av svenskarna tar mellan en halvtimme och upp till en timmes lunch eller mer varje arbetsdag. I vårt grannland är lunchen dock inte en lika rofylld upplevelse. Majoriteten av norrmännen, 55,1 procent, har en lunchtid på mellan 20-30 minuter. Och 27,3 procent av norrmännen har en lunch som till och med är kortare än 20 minuter. Det visar en undersökning om villkor på arbetsmarknaden, gjord på uppdrag av IT-bemanningsföretaget PEAK-IT.

Våra grannar i väst har det stressigt värre på lunchen. Att uträtta ärenden är inte att tänka på. De flesta norrmän, 55,1 procent, har 20-30 minuter på sig att äta lunch. Men det är inte helt ovanligt med ännu kortare lunchraster; 27,3 procent av norrmännen tar dagligen en lunch som är kortare än 20 minuter. Majoriteten av svenskarna, 37,6 procent, har däremot en lunch på 30-45 minuter. Sammanlagt tar 56,8 procent av svenskarna mellan en halvtimme och upp till en timmes lunch eller mer per arbetsdag.

Norrmännen kan dock trösta sig med att 4 av 10 (40,5 %) får gratis eller subventionerad lunch av arbetsgivaren. I Sverige är siffran något lägre, här får 3 av 10 (30,3 %) lunchen helt eller delvis betald av chefen.

– Trots att norrmännen har kortare lunch än oss svenskar ska vi inte tycka allt för synd om dem, säger Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT. För det första så får de i högre utsträckning än oss svenskar gratis eller subventionerad lunch av sina arbetsgivare – ofta en vagn med smörgåsar som rullas ut i kontorslandskapet. Det innebär att de knappt behöver lyfta sig från kontorsstolen för att få lunch. Och för det andra så jobbar de i snitt 15 dagar mindre än oss svenskar per år. Så att de har det lite stressigt på lunchen unnar jag dem gärna.

Även inom Sverige finns stora regionala skillnader när det kommer till längden på lunchen. I Stockholm tar 67,3 procent en lunch på 30 minuter och upp till 45 minuter, eller längre. I Sydsverige däremot lunchar en majoritet, 53,7 procent, bara 30 minuter eller mindre.

Undersökningen utfördes av iNFACT i Sverige och Norge 19-25 oktober. 1 025 personer har telefonintervjuats i Sverige och 1 013 personer har intervjuats i Norge.

Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

För ytterligare information kontakta:

Klas Bengtsson, vd
PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bengtsson@peak-it.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT

PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 120 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 40 MSEK 2009. PEAK-IT är en del av norska Xtra personell AS som är ett av Nordens ledande bemanningsföretag och tillsammans sysselsätter de cirka 1700 personer.

För mer info se: www.peak-it.se