Närmare 9 av 10 jobbar över – men en tredjedel får ingen ersättning

Långa dagar på jobbet? Då är du inte ensam. Svenskarna är nämligen ett plikttroget släkte med många övertidstimmar på jobbkontot. Bara 12,1 procent kan packa ihop och gå hem i tid. Resten jobbar över åtminstone någon enstaka gång. Och allra mest övertid jobbar de med ett arbete inom finansvärlden eller andra akademiska yrken – hela 96,6 procent.

Nästan 9 av 10 svenskar, 87,9 procent, jobbar över. Åtminstone någon enstaka gång. Men benägenheten att jobba över varierar både med inkomst, yrke, ålder och till viss del region. Det visar en undersökning som IT-bemanningsföretaget Peak-IT gjort bland drygt 1 000 svenskar.

Undersökningen visar att ju högre hushållsinkomst man har, desto fler övertidstimmar. Och allra mest övertid jobbar de med en hushållsinkomst på minst 750 000 kronor – nämligen 96,1 procent. Övriga 3,9 procenten jobbar överhuvudtaget inte mer än de ska. 14,4 procent jobbar över minst 11 timmar – varje vecka.

Av dem med en hushållsinkomst på upp till 250 000 kronor, jobbar nästan 73 procent över åtminstone ibland. Resten, drygt 27 procent, jobbar aldrig över.

Svårast att komma hem från jobbet i tid har arbetstagare inom finansbranschen eller med ett annat akademiskt yrke (96,6 %), tätt följt av industri och tillverkning (95,8%).

Ofta och lite – sällan och mycket inom vårdsektorn

Om man tittar på den offentliga sektorn ser man att personalen inom vård och omsorg är den grupp som ägnar sig oftast åt övertidsarbete, nämligen 88,4 procent. Detta står i bjärt kontrast mot vård- och omsorgskollegerna med privata arbetsgivare. Där jobbar 76,6 procent över åtminstone ibland – vilket också innebär att det är den grupp som jobbar över i minst utsträckning av alla inom hela den privata sektorn.

Men – de 76,6 procenten som ägnar sig åt övertid, gör det med besked. Av dem övertidsarbetar 1 av 10 mer än 20 timmar varje vecka. Bland de övertidsarbetande kollegerna inom den offentliga vård- och omsorgsbranschen är motsvarande andel 1 av 50.

Hur mycket övertid man jobbar skiljer sig åt mellan könen. Av de kvinnor som överhuvud taget jobbar över, arbetar tre fjärdedelar över max fem timmar varje vecka (74,1 %). Av männen är motsvarande siffra 44,2 procent. 6,0 procent av de övertidsarbetande männen jobbar mer än 20 timmar extra – varje vecka. Ingen kvinna gör det.

Yngre är ett flitigt folk. Åtminstone de som jobbar övertid. I åldern 18-24 år jobbar 7,7 procent av dem över minst 20 timmar per vecka. Men 60-plussarna är inte så mycket sämre. Av dem som jobbar övertid, knegar 5,9 procent över minst 20 timmar varje vecka.

Om vi ser till region, toppar smålänningarna strävsamhetsligan när det gäller övertid en normal månad. 16,7 procent av dem som överhuvudtaget jobbar övertid, gör det i minst 20 timmar varje månad. Det är överlägset mest i hela Sverige. Näst bäst på övertidsarbete är sydsvenskarna, som har en andel på 4,7 procent per månad.

Var tredje utan ersättning

Av alla som jobbar övertid, jobbar 1 av 3 (33,8 %) utan ersättning. 15,5 procent får kompensation – men bara till viss del. 2 av 5 (40,2 %) får all övertid betald. De yngsta på arbetsmarknaden, 18-24 år, jobbar oavlönat i minst utsträckning – 1 av 5. Övriga oavlönade ålderskategorier ligger på ungefär 35 procent plus/minus ett par procentenheter.

De med en hushållsinkomst på 750 000 kronor eller mer, jobbar i störst utsträckning över utan ersättning (62,8 %). De med lägst sammanlagd hushållsintäkt (250 000 kronor eller mindre), jobbar i minst utsträckning oavlönad övertid (23,6 %).

Om vi tittar på yrkeskategorier, jobbar arbetstagare inom finsanssektorn eller andra akademiska yrken oftast oavlönad övertid – 56,1 procent. Detta kan jämföras med dem inom transport och logistik där 10,3 procent inte får någon ersättning för övertidstimmarna.

Den främsta anledningen till övertidsarbete är pliktkänslan. Generellt ger 35,5 procent av de svarande just den som orsak. Störst pliktkänsla har de privatanställda inom handel och butik där drygt hälften jobbar över just på grund av pliktkänsla. För dem inom den privata hotell- och restaurangbranschen är motsvarande andel 1 av 5.

– Väldigt många jobbar över i Sverige, säger Klas Bengtsson, vd på IT-bemanningsföretaget PEAK-IT. Det kan få flera följder. Dels kan det inverka på familjen och tiden tillsammans, dels kan det bli svårt att hinna återhämta sig och ladda batterier. Övertidsarbete riskerar även utestänga andra från arbete överhuvudtaget. Dessutom jobbar så många som var tredje över utan lön. Här har vi i bemanningsbranschen det bättre eftersom vi får ersättning per arbetad timme.

För ytterligare information kontakta:

Klas Bengtsson, vd
PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bengtsson@peak-it.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT

PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 120 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 60 MSEK 2010. PEAK-IT är en del av norska Xtra personell AS som är ett av Nordens ledande bemanningsföretag och tillsammans sysselsätter de cirka 1700 personer.

För mer info se: www.peak-it.se

Så många som var tredje jobbar över utan lön. Här har vi i bemanningsbranschen det bättre eftersom vi får ersättning per arbetad timme.
Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT