PEAK-IT ger studenter på KYH gratis certifieringar

IT-bemanningsföretaget PEAK-IT inledde 2009 ett samarbete med KYH och yrkeshögskoleutbildningen IT-Management. PEAK-IT fördjupar nu samarbetet ytterligare genom att erbjuda studenterna en helt ny och smidigare typ av certifieringslösning – utan någon som helst kostnad.

I IT-branschen är certifikat som verifierar kompetens inom olika områden närmast en förutsättning för att få jobb. Speciellt för nybakade IT-proffs. Men de kommersiella certifieringar som efterfrågas av potentiella arbetsgivare ingår inte i majoriteten av dagens IT-utbildningar. Detta faktum har länge varit ett gissel för fattiga studenter på landets IT-utbildningar, eftersom varje certifikat kostar tusenlappar att införskaffa. Pengar som måste tas ut egen ficka. Dessutom har de konventionella certifieringslösningarna högt ställda krav som inte är anpassade efter nybörjarens nivå, vilket kan göra det svårt för studenterna att bli godkända.

För studenterna på KYH:s högskoleutbildning IT-Management är dessa två problem nu lösta. PEAK-IT sponsrar varje student genom att betala kostnaden för alla kommersiella certifikat han eller hon kvalificerar sig för under utbildningens gång. Dessutom är den certifieringslösning som PEAK-IT erbjuder, Microsoft Technology Associate Certification (MTA), av en helt ny typ − speciellt anpassad efter nybörjarens förutsättningar.

− Certifikaten är en dyr extrautgift för IT-studenterna som redan har det tufft ekonomiskt. Vi på PEAK-IT vill genom att betala certifieringarna underlätta för studenterna på KYH att få en smidig start i arbetslivet, och ge dem något handfast som de verkligen har nytta av resten av livet. Dessutom hoppas vi givetvis att de ska få upp ögonen för oss och se oss som det självklara valet när de så småningom ser sig om efter sitt första jobb, säger Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT, en av huvudsponsorerna för utbildningen IT-Management på KYH.

Microsofts certifieringslösning MTA lanserades i Sverige tidigare i år. MTA är en global standard som säljs över hela världen och är speciellt utformad för de som är på väg in på IT-proffsmarknaden. MTA mäter därmed relevant instegsnivå för nybörjaren, till skillnad från konventionella certifieringslösningar som mäter kompetens utifrån erfarna IT-arbetares färdigheter. Nordisk distributör av MTA är utbildningsföretaget Informator.

KYH är bland de första skolor i Sverige som väljer att använda sig av MTA.

− Certifieringslösningen MTA är fantastisk och innebär att studenterna får med sig ett rättvist kvitto på vad de kan i handen när de utexamineras. Ett stort mervärde är givetvis också att certifieringarna är internationella. PEAK-IT är en av våra viktigaste samarbetspartners och följer eleverna hela vägen genom utbildningen. Deras val att sponsra certifikaten uppskattas mycket av studenterna, säger Göran Sahlin, programansvarig IT-Management på KYH.

För ytterligare information kontakta:

Klas Bengtsson, vd
PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bengtsson@peak-it.se

Göran Sahlin, programansvarig IT-Management
KYH
E-post: goran.sahlin@kyh.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT

PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 120 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 60 MSEK 2010. PEAK-IT är en del av norska Xtra personell AS som är ett av Nordens ledande bemanningsföretag och tillsammans sysselsätter de cirka 1700 personer.

För mer info se: www.peak-it.se

OM KYH

KYH bedriver eftergymnasiala yrkesutbildningar, både Kvalificerade yrkesutbildningar (KY-utbildningar) och Yrkeshögskoleutbildningar (YH-utbildningar), godkända och kvalitetssäkrade av Myndigheten för yrkeshögskolan. KYH har idag skolor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Avesta och på Gotland. Närmare 400 studerande läser vid någon av KYH:s utbildningar. KYH startades år 2007 och ingår i utbildningskoncernen PPS AB. För mer info, se: www.kyh.se