Tre av tio chefer åker längdskidor i vinter

- Fin placering i Vasaloppet ny statusmarkör

Nu närmar sig Vasaloppet och bland chefer i Sverige är det många som är glada. Nu ska längdskidorna vallas och motionskläderna tas fram. I en nyligen genomförd undersökning svarar tre av tio chefer att de brukar åka längdskidor om vintrarna.  Inte helt förvånande är det cheferna i Norrland som är flitigast i spåren, där svarar fler än varannan chef (54 procent) att de kommer snöra på sig pjäxorna i vinter. Minst längdskidor åker man i Skåne där endast 17 procent av cheferna kommer ta sig ut i längdspåren i år.

Är du chef och i full gång med att valla skidorna? Ja då är du inte ensam. De senaste årens rikliga snöande har lett till att de klassiska längdskidorna har hitta ut ur förråden igen. I en färsk undersökning där Centric har frågat chefer i Sverige om de brukar åka längdskidor om vintrarna svarar drygt tre av tio chefer (28 procent) att de kommer leta sig ut i skidspåren i år. Men vanan att valla skidorna skiljer sig bland branscher- och varierar stort mellan olika delar av landet.

Undersökningen visar att cheferna i Skåne, inte helt överraskande, åker minst längdskidor i Sverige. Där svarar knappt två av tio chefer (17 procent) att de åker längdskidor om vintrarna. Därefter stiger antalet längdskidåkande ledare ju längre upp man kommer i landet. I Stockholm, som under senaste åren har haft relativt kalla vintrar med snö, ligger siffran över genomsnittet. Där är det 31 procent som svarar att de brukar ge sig ut i längdspåren när snön väl har kommit. Flitigast i spåren är cheferna i mellersta och översta Norrland, där är det hela 40 respektive 54 procent som är i full gång med att valla skidorna nu.

Siffrorna varierar även en del från bransch till bransch. I den offentliga sektorn är valla, spår och stavar ett vanligt förekommande samtalsämne bland cheferna på fikarasterna. Där är det hela 38 procent som svarar att de letar sig ut i längdspåren på fritiden. Inom den privata sektorn är det något färre antal längdskidåkande chefer (26 procent). Där är det bank- och finanscheferna samt IT- och telekomcheferna (35 respektive 32 procent) som förbrukar flest burkar med valla per år.

– Jag har på senaste åren märkt bland chefskollegor att längdskidåkning har blivit mer och mer populärt, säger Klas Bonde, vd för Centric Professionals. Nu är det inte längre golf som gäller utan cykling och längdskidåkning. En fin placering i vasaloppet har blivit lite status bland styrelsemedlemmar och chefer. Jag tycker att längdskidåkning är en utmärkt och skön träning och jag kommer också att åka vasaloppet i år.

Undersökningen genomfördes i september 2013 av Cint Sverige AB på uppdrag av Centric. 611 chefer deltog i en webbenkät.

E-post:

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för IT- finans- och vårdsektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Klas Bonde, vd för Centric Professionals