Två av tre får julbord på chefens bekostnad

IT-bemanningsföretaget PEAK-IT har nyligen genomfört en undersökning kring löneförmåner hos svenska folket. Undersökningen visar att 64,3 procent av svenskarna blir bjudna på julbord av arbetsgivaren i år. Men det råder stor skillnad i generositet mellan olika branscher, och i olika landsändar. Dessutom varierar svenskarnas inställning till julbordet. Norrlänningarna värdesätter julbordet med kollegorna högt, medan boende i Mellansverige uppskattar det minst.

Två av tre svenskar kan i år se fram emot att bli helt eller delvis bjudna på ett trevligt julbord av arbetsgivaren. Men det är långt ifrån en självklarhet för alla yrkeskategorier. I IT -branschen är generositeten störst, där kan tre av fyra (75,7 %) se fram emot att sätta sig vid dukat julbord. Minst generösa är dock landsting och kommuner. De som jobbar inom vården i den offentliga sektorn har nämligen långt ifrån lika stora chanser till julbord. Här blir färre än hälften, 45,7 procent bjudna på julbord i år.

Det är också tydligt att ”julbordsglappet” mellan offentliganställa och anställda inom det privata näringslivet ökar. 2010 blev 56,3 procent i den offentliga sektorn bjudna julbord, samtidigt som 66,4 procent i det privata näringslivet blev bjudna. En skillnad på 10,1 procent. I år är siffran för julbordsätandet i offentlig sektor exakt den samma som förra året: 56,3 procent, medan antalet julbordsätare i privata näringslivet har ökat till 70,2 procent. Det innebär att skillnaden mellan de båda sektorerna har ökat ytterligare och nu ligger på 13,9 procent.

Var i landet arbetsgivaren finns är också avgörande. Företagen i södra Sverige öppnar plånboken mest av alla, och bjuder 71,2 procent av de anställda på julbord. Hårdast i plånboken håller de norrländska arbetsgivarna, som bara låter 57,1 procent få mumsa på skinka och prinskorvar i goda kollegors lag.

Paradoxalt nog är det just i Norrland som julbordet uppskattas mest i hela landet. 55,4 procent av norrlänningarna säger att de sätter mycket stort, eller stort värde på julbordet. Minst tacksamma för julbordet är de som bor i Mellansverige (Värmland, Dalarna och Gävleborg). Där säger 34,3 procent att de sätter litet, eller mycket litet värde på julbordet.

I förra årets julbordsundersökning var IT-branschen en av de branscher som var snålast gällande julbord, då bara 57,8 procent fick deltaga i ett sådant. I år toppar dock IT-branschen bjudlistan med sina 75,7 procent.

− Det känns fint att vi i IT-branschen skärpt till oss på julbordsfronten i år. Ökningen är ett konkret bevis för att det går väldigt bra för branschen som helhet just nu. När det närmar sig jul har företag i gynnsamma branscher helt naturligt större möjlighet att visa sina anställda uppskattning för allt slit de lagt ner under året, säger Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT, som kommer att bjuda sina 170 medarbetare på julbord den 2 december.

Undersökningen utfördes av iNFACT i oktober 2011. 1 357 personer har telefonintervjuats.

För ytterligare information kontakta:

Klas Bengtsson, vd
PEAK-IT
Tel: 08-501 221 00 / 0709-11 64 14
E-post: klas.bengtsson@peak-it.se

Tel: 08-960595 / 073-660 81 75

Om PEAK-IT
PEAK-IT är ett IT-bemanningsföretag som erbjuder professionella, kundanpassade tjänster inom helpdesk, systemadministration och support. Företaget etablerades i Sverige 2007 och har i dag cirka 170 medarbetare på tre kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget omsatte cirka 60 MSEK 2010. PEAK-IT är en del av norska Xtra personell AS som är ett av Nordens ledande bemanningsföretag och tillsammans sysselsätter de cirka 1700 personer.
För mer info se: www.peak-it.se

Det känns fint att vi i IT-branschen skärpt till oss på julbordsfronten i år.
Klas Bengtsson, vd på PEAK-IT