Varannan person får avbryta arbetet p.g.a. datorproblem

– Svenska företag förlorar 100 000-tals arbetstimmar varje år

Att få problem med sin dator på arbetsplatsen är vanligt förekommande. När IT-företaget Centric intervjuar drygt 1000 personer runt om i Sverige så berättar varannan person (52,4 procent) att de får avbryta sitt arbete regelbundet för att de får problem med sin persondator. 36,7 procent säger att de drabbas ungefär en gång varje månad, 11,3 procent ungefär en gång varje vecka och 4,4 procent ungefär en gång varje dag. Räknar vi med ett avbrott på i genomsnitt 20 minuter så handlar det om 100 000-tals arbetstimmar som går förlorade varje år.

Det är irriterande när persondatorn på arbetet hänger sig eller när internetuppkopplingen är nere och det löpande arbetet påverkas. Men det är tyvärr något som många drabbas av, många drabbas dessutom regelbundet. När Centric låter intervjua drygt 1000 personer runt om i Sverige kan de konstatera att det sammanlagt förmodligen handlar om 100 000-tals arbetstimmar som går till spillo varje år.

Centric ställde frågan ” Hur ofta händer det att du tvingas avbryta arbetet på grund av problem med din persondator?” 34,1 procent svarade att de aldrig var drabbade av persondator-problem. 36,7 procent svarade att de blev drabbade ungefär en gång i månaden. 11,3 procent svarade att de blev drabbade ungefär en gång i veckan och 4,4 procent sa att de blev drabbade ungefär en gång om dagen. Det innebär att det sammantaget är 52,4 procent av de tillfrågade som får avbryta sitt arbete på grund av persondatorproblem en gång i månaden eller betydligt oftare.

– Siffrorna från vår undersökning är avslöjande, säger Klas Bonde vd för Centric Professionals. Eftersom siffrorna är representativa för den svenska befolkningen i dess helhet kan vi gissa att varannan svensk i arbete får sin arbetstid störd av IT-relaterade problem en gång i månaden eller oftare. Om vi räknar med att dessa avbrott är 20 minuter i genomsnitt så handlar det om hundratusentals arbetstimmar som försvinner varje år för svenska företag och organisationer på grund av IT-problem. Man skulle kunna karakterisera det hela som ett samhällsproblem. Centrics förslag till lösning är förstås ett antal kompetenta service- och supporttekniker som kan underhålla den IT-infrastruktur som finns på arbetsplatserna runt om i landet.

Utmaningarna med arbetsplatsens dator varierar något beroende på kön och ålder. 27,3 procent av kvinnorna säger att de aldrig drabbas av persondator-problem, detta kan jämföras med de 40,9 procenten av männen som säger samma sak. Bland intervjupersonerna i gruppen 19-29 år säger 46,7 procent att de aldrig har problem och 45.6 procent säger att de tvingas avbryta arbetet på grund av persondator-problem ungefär en gång i månaden eller oftare. Jämför detta med gruppen med intervjupersoner mellan 45 och 64, i denna grupp säger bara 31 procent att de aldrig tvingas avbryta arbetet på grund av persondator-problem medan hela 52,5 procent säger att de tvingas avbryta arbete på grund av persondator-problem ungefär en gång i månaden eller oftare.

Undersökningen genomfördes i mars 2016 på uppdrag av Centric. 1.012 svenskar deltog i en undersökning med automatiska telefonintervjuer. Ta del av hela undersökningen genom att maila: johan.nybom@inmema.com

Centric är ett av Europas största, privatägda tjänsteföretag med 5000 anställda på kontor i Nederländerna, Belgien, Frankrike, Norge, Rumänien, Schweiz, Sverige och Tyskland. I Sverige erbjuder Centric bemanningstjänster för vård- och IT-sektorn samt mjukvara till handeln. Företaget har kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping och Malmö. Koncernen omsatte ca en halv miljard EUR i hela Europa.

Klas Bonde, vd för Centric Professionals