• CEPI/

Ledare för den internationella skogsindustrin efterlyser åtgärder för att få fart på världsekonomin.

Report this content

På ett internationellt möte i London varnade ledare från världens skogsindustriföretag för olika regeringars åtgärder mot klimatpåverkan och den ekonomiska krisen kan få direkt motsatta effekter och t o m förvärra problemen. Statliga subventioner riskerar att skapa svåra störningar för konkurrensen och hindra investeringar som behövs för att få fart på ekonomin. Protektionism och fokus på den egna nationella ekonomiska situationen kommer att påverka den internationella handeln negativt och kanske också förvärra den pågående krisen.

- Även om vi förstår att det just nu finns behov av att hantera den pågående krisen kan en övergång till en mer politiskt styrd ekonomi baserad på regeringsingripanden komma att ha motsatt effekt och resultera i ökad protektionism och ojämlik konkurrens, säger Magnus Hall, VD för Holmen och ordförande för mötet. På lång sikt var mötesdeltagarna optimistiska när det gäller industrins anpassningsförmåga. När människor över hela världen ifrågasätter den globala ekonomin och hur den hanterar de miljömässiga och ekonomiska utmaningarna efterfrågade de 20 skogsindustriella ledarna från 12 länder nya affärsmodeller som är anpassade till en föränderlig omvärld. Skogsindustrin kan vara svaret på många av de frågor som mänskligheten står inför. Efterfrågan på produkter baserade på hållbara råvaror, med respekt för naturen och människans behov ökar hela tiden. Det är branscher som är naturligt hållbara som kommer att utvecklas i framtiden. Deltagarna pekade på ett antal lärdomar som den skogliga branschen kan bidra med: - Hållbar produktion bidrar till positiv ekonomisk utveckling i landsbygden - Produktion som är baserad på hållbart skogsbruk motverkar avskogning - Industriprocesser som baseras på fotosyntesen hjälper till att reducera växthusgaser - Genom att använda förnybara material som kan återvinnas möter vi samhällets krav på hållbarhet Mötesdeltagarna konstaterade att skogsindustrin ännu inte nått ända fram när det gäller hållbar produktion och konsumtion men man menade att man är på god väg att nå dit genom att använda nya modeller som utvecklas hela tider. För mer information vänligen kontakta Martyn Griffiths: m.griffiths@cepi.org eller Tel.: +32 2 627 49 26. http://www.icfpa.org/media_center/press_releases/icfpaCeoRoundTableLondon.php Fakta: ICFPA (http://www.icfpa.org) is comprised of trade associations in 43 countries representing industries accounting for 90 percent of the world's paper and more than 50 percent of the world's wood production. ICFPA serves as a forum for joint action in areas ranging from communications to data collection. ICFPA is committed to the principles of sustainable development and to working with other stakeholders to ensure that environmental, social and economic benefits of our natural resources are available to current and future generations.