Cerealia avser förvärva del i VK Mühlen - Tysklands största kvarngrupp

Cerealia avser förvärva del i VK Mühlen - Tysklands största kvarngrupp Cerealia avser att förvärva en ägarandel på 11 procent i det tyska kvarnföretaget VK Mühlen. Detta kommer att ske genom en riktad nyemission. För Cerealia betyder det en investering på 140 MSEK. VK Mühlen är Tysklands största kvarngrupp med en omsättning på ca 4 mrd SEK och 1000 anställda. Kvarnföretaget har produktionsanläggningar i hela Tyskland, men också i Ungern och Polen. VK Mühlen får genom Cerealia en ny industriell delägare. - Investeringen i VK Mühlen är strategisk och i linje med Cerealias affärsidé; att vara marknadsledande i norra Europa, säger Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef i Cerealia. - Ägarandelarna ska också öppna för synergier inom produktutveckling och produktions-samarbete samt ge Cerealia åtkomst till ny teknologi inom området spannmålsfraktionering, säger Håkan Ahlqvist. Dessutom kommer strategierna kring östutvidgningen, bland annat i Polen, att kunna samordnas mellan Cerealia och VK Mühlen. Ytterligare information: Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef Cerealia Tel: 08-657 41 10, Mobil: 070-565 54 72 Arne Rantzow, VD och affärsområdeschef Cerealia Mills Tel: 040-660 88 00, Mobil: 070-327 78 79 Presskontakt Lotta Löwhagen Lundberg Informationschef Telefon: 08-657 41 27 Mobil: 070-654 13 44 E-post: lotta.lowhagen.lundberg@cerealia.se Hemsida: www.cerealia.se Cerealia utvecklar, tillverkar och marknadsför livsmedel baserade på spannmål - mjöl, gryn, flingor, pasta, bröd etc - för hemmamarknaderna i norra Europa samt för export. Koncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor och har 3 900 anställda. Verksamheten bedrivs vid ett 50-tal anläggningar och försäljningskontor i elva länder. Cerealia ägs genom Lantmännen av cirka 54 000 svenska bönder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/25/20021125BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/25/20021125BIT00120/wkr0002.pdf