Cerealia etablerar nytt bageri i Ryssland

Cerealia etablerar nytt bageri i Ryssland Nu går startskottet för Cerealias etablering av nytt bageri i Moskva. Bageriet kommer att förse de ryska konsumenterna med korv- och hamburgerbröd samt baguetter. Den nya anläggningen blir det första industribageriet inom fastfood i Ryssland, och ska till en början förse cateringsektorn men på sikt även dagligvaruhandeln. Investeringen uppgår kontantmässigt till cirka 50 MSEK. Maskiner kommer att flyttas från andra anläggningar i koncernen och användas i Moskva. Cerealia har varit med på den ryska marknaden sedan 1992 via export från sina anläggningar i Tyskland, Polen och Danmark. Det nya bageriet kommer att ligga 100 km söder om Moskva i en mejeribyggnad som anlades för ett par år sedan men som aldrig tagits i bruk. Anläggningen är godkänd för livsmedelsproduktion av de ryska myndigheterna. Den klarar även USAs stränga livsmedelsregler. Bageriet kommer till en början att ge 60 nya arbetsplatser lokalt. Produktionen förväntas sätta igång under försommaren 2005. Det nya dotterbolaget får namnet Cerealia Russia. Ytterligare information: Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef Cerealia Telefon: 08-657 41 10 Mobil: 070-565 54 72 E-post: hakan.ahlqvist@cerealia.se Presskontakt: Lotta Löwhagen Lundberg Telefon: 08-657 41 18 Mobil: 070-654 13 44 E-post: lotta.lowhagen.lundberg@cerealia.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/04/20040603BIT00640/wkr0001.pdf