Cerealia förvärvar brödföretaget Schulstad

Cerealia förvärvar brödföretaget Schulstad Cerealia AB förvärvar bageriverksamheten inom Schulstad A/S. Ett avtal har träffats med de nuvarande aktieägarna, det danska industrikonglomeratet Schouw & Co (ägarandel ca 2/3) och pensionsfonden Lønmodtagarnes Dyrtidsfond (ägarandel ca 1/3). Cerealias brödverksamhet, med bl a varumärkena Skogaholms, Hatting och Korvbrödsbagarn, är samlat i affärsområdet Cerealia Bakeries. Affärsområdet utvecklar, producerar och marknadsför ett brett sortiment av brödprodukter. Omsättning uppgår till ca 3,2 miljarder SEK och antalet anställda är ca 2500. Såväl Cerealia Bakeries som Schulstad har verksamhet i bland annat Sverige, Danmark, Norge och Polen samt betydande export till länder som exempelvis Tyskland och Storbritannien. Med förvärvet av Schulstad, som har en omsättning på ca 2,6 miljarder SEK och ca 2200 anställda, kommer Cerealias brödverksamhet att bli Nordens största. - Det är en industriellt logisk och riktig affär med omfattande synergier och möjligheter, säger Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef i Cerealia. Cerealia Bakeries och Schulstad är två företag som kompletterar varandra väl, både vad gäller produkter och marknader. Vi blir Nordens ledande leverantör av bröd och samtidigt skapar vi förutsättningar för att stärka och utveckla verksamheten på nya marknader. - Bröd är en betydande slutprodukt från spannmål, säger Bo Sundström, styrelseordförande i Cerealia. Därför är det här en strategiskt viktig affär för Cerealia och därmed för Cerealias ägare. För ytterligare information: Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef Cerealia, Tel +46 8 657 41 11, Mobil +46 70 565 54 72 Bo Sundström, styrelseordförande Cerealia, Mobil +46 70 566 75 00 Presskontakt Lotta Löwhagen Lundberg Informationschef Telefon: 08-657 41 27 Mobil: 070-654 13 44 E-post: lotta.lowhagen.lundberg@cerealia.se Hemsida: www.cerealia.se Cerealia utvecklar, tillverkar och marknadsför livsmedel baserade på spannmål - mjöl, gryn, flingor, pasta, bröd etc - för hemmamarknaderna i norra Europa samt för export. Koncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor och har 3 900 anställda. Verksamheten bedrivs vid ett 50-tal anläggningar och försäljningskontor i bland annat Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Lettland, Ukraina, Storbritannien, Spanien och Japan. Cerealia ägs av Lantmännen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00010/wkr0002.pdf