Cerealia redovisar resultat på 139 MSEK

Bokslutskommentar: Cerealia redovisar resultat på 139 miljoner SEK Cerealia redovisar för 2003 ett resultat på 139 miljoner SEK efter finansnetto. Koncernens fakturerade försäljning uppgick till 8 391 miljoner SEK, varav drygt 60 procent avser fakturering utanför Sverige. - Året har präglats av Schulstad-förvärvet, strukturgrepp och renodling, säger Håkan Ahlqvist, vd och koncernchef. Förväntade synergier har ännu inte realiserats, men grunden är lagd för framtida starka resultat. Totalt belastas året med strukturkostnader på 160 miljoner SEK och negativa valutaeffekter på 22 miljoner. Förvärvet av bageriverksamheten inom Schulstad A/S, som är Cerealias hittills största företagsförvärv, fick konkurrensmyndigheternas godkännande i april. Integrationen av detta förvärv i Cerealia Bakeries, tillsammans med tidigare planerade strukturåtgärder inom främst den svenska färskbrödsverksamheten, har kännetecknat året. Åtta bagerier och ett flertal terminaler har avvecklats eller är under avveckling. Under året har verksamheten medvetet renodlats, vilket gett reavinster på 214 miljoner SEK. Frigjorda industrifastigheter har sålts och icke- strategiska aktieinnehav, i KelsenBisca och Bakehuset Norge, har avyttrats. Vid årsskiftet såldes två specialbagerier med tillverkning av tårtbottnar, kakor m.m. Genom en från VK Mühlen riktad nyemission blev Cerealia under våren delägare (11,1%) i Tysklands största kvarngrupp. Cerealia Mills har tillsammans med VK Mühlen startat upp flera gemensamma utvecklingsprojekt, bland annat rörande spannmålsfrågor och gemensam positionering i Polen. Cerealia Foods har framgångsrikt fortsatt internationaliseringen av de strategiska varumärkena Kungsörnen, Axa och Start i Norden och Baltikum. Försäljningen under året har varit stabil. Ett undantag utgör dock försäljningen av färskt bröd som varit vikande under året. - Den vikande försäljningsutvecklingen för färskbröd måste nu vända, säger Håkan Ahlqvist. Inför 2004 har det högsta prioritet. Nettoomsättning per affärssektor, MSEK 2003 2002 2002, pro forma* Affärssektor jan- jan- jan-dec dec dec Mills 2 335 2 394 2 394 Foods 1 359 1 354 1 354 Bakeries 5 671 3 269 5 816 Internförsäl - 974 - 904 - 883 jning Koncernen, 8 391 6 113 8 681 totalt Resultaträkning i sammandrag, MSEK 2003 2002 2002, pro forma* jan- jan- jan-dec dec dec Nettoomsättning 8 391 6 113 8 681 Rörelsekostnader -7 398 5 376 -7 778 Avskrivningar enl -686 -423 -696 plan Rörelseresultat 307 314 207 Finansnetto -168 -64 -233 Resultat efter 139 250 -26 finansnetto * Pro forma visar resultat som om verksamheten i Schulstad hade förvärvats per 1/1 2002 Cerealias fullständiga årsredovisning för 2003 publiceras på www.cerealia.se tisdagen den 24 februari. Ytterligare information: Håkan Ahlqvist, vd och koncernchef. Telefon 08-657 41 10. Mobil 070-565 54 72 Presskontakt: Lotta Löwhagen Lundberg, informationschef. Telefon 08-657 41 18. Mobil 070-654 13 44 Cerealia utvecklar, tillverkar och marknadsför livsmedel baserade på cerealier - mjöl, gryn, frukostprodukter, bröd, pasta m.m. - för hemmamarknaderna i norra Europa samt för export. Koncernen har 5 700 anställda och verksamheten bedrivs vid ett 70-tal anläggningar och försäljningskontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Lettland, Ukraina, Storbritannien, Spanien, USA och Japan. Cerealia ägs av Svenska Lantmännen. (www.cerealia.se) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/16/20040216BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/16/20040216BIT00220/wkr0002.pdf