Delårsrapport: Stabilt resultat trots strukturgrepp

PRESSMEDDELANDE 2003-09-18 Delårsrapport januari-augusti 2003 Stabilt resultat trots strukturgrepp - Trots stora framtidsinriktade strukturgrepp på bagerisidan kan vi för årets första åtta månader redovisa ett stabilt resultat, säger Håkan Ahlqvist, vd och koncernchef, i en kommentar till Cerealias delårsrapport för perioden januari-augusti 2003. - Genom förvärvet av Schulstadgruppen i början av året har vi skapat oss en position som Nordens ledande brödföretag. - Vi genomför nu kraftfulla förändringar inom bageriverksamhetens operativa organisation och anläggningsstruktur för att tillvarata synergier, säger Håkan Ahlqvist. Struktureffekter kommer kortsiktigt belasta det närmaste verksamhetsåret, men vi räknar med att förvärvet av Schulstad kommer ha stor positiv effekt på resultatet de kommande åren. Cerealiakoncernen redovisar för årets första åtta månader ett resultat efter finansnetto på 104 MSEK (106). Resultatet inom affärssektorerna Mills och Foods har utvecklats positivt under perioden medan Bakeries har ett lägre resultat jämfört med föregående år. Cerealiakoncernens fakturerade försäljning uppgick till 5.692 MSEK (5.893). Drygt 59 procent avser fakturering utanför Sverige. Koncentrationen på strategiska konsumentvarumärken fortsätter. En ökad internationalisering av varumärkena Kungsörnen, AXA och Start pågår och flera nya produktlanseringar har mottagits väl i hela Norden. Totalmarknaden för bröd ökar. Cerealias försäljning inom produktsegmenten bake-off och fast food fortsätter att växa, medan försäljningen av färskt bröd varit något vikande. En revitalisering av varumärket Skogaholm är under genomförande. Ytterligare information Håkan Ahlqvist, VD och koncernchef, Telefon 08-657 41 10, Mobil 070-565 54 72 Presskontakt: Lotta Löwhagen Lundberg, informationschef, Telefon 08-657 41 18, Mobil 070-654 13 44 Torsdagen den 18 september kl 11.00 publiceras delårsrapporten för januari-augusti i sin helhet på www.cerealia.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/18/20030918BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/18/20030918BIT00340/wkr0002.pdf