Ny stor skolidrottstävling Axa Sports Games - en utmaning för femteklassare

Ny stor skolidrottstävling Axa Sports Games - en utmaning för femteklassare I höst är det premiär för Axa Sports Games, en idrotts- och mattävling där alla Sveriges femteklasser inbjuds att delta. Arrangörer är Axa och Svenska Skolidrottsförbundet. - Vi vill att barnen ska få upp ögonen för kul, fysisk aktivitet. På lång sikt vill vi förstås försöka lägga grunden till ett sunt, aktivt liv, säger projektledaren Lena Skärhult, Svenska Skolidrottsförbundet. - Vi satsar på femte klass eftersom det är viktigt att öka intresset för mat och motion i den åldern, säger Katarina Hagstedt, kostrådgivare hos Axa. Mellan 10 och 16 år har skoleleverna sin största tillväxtperiod och grundförutsättningen för att under de åren bygga en stark benstomme är att få bra mat och tillräckligt med motion. Som inspirationskällor och förebilder tjänar ett antal idrottsstjärnor som redan samarbetar med Axa Sports Club. Några av de vinnande klasserna kommer att få ett besök av en framgångsrik idrottsprofil som pris. Tävlingen riktar sig till hela klassen. Grunden är att alla i klassen ska träna och försöka utveckla sig i de tre friidrottsgrenarna kula, längdhopp och kurirstafett. De klasser som får de bästa sammanlagda resultaten går vidare till distriktsfinaler som hålls i maj i Skolidrottsförbundets 26 distrikt runt om i landet. Det handlar inte bara om fysisk träning, klassen måste också visa att de lärt sig något om mat. Distriktssegrarna deltar i utlottningen av fem hemliga Axa Sports Club-arrangemang. De klasser som anmäler sig före 1 oktober får hjälp med studiematerial av arrangörerna. Alla elever får varsin äta-träna-vilabok med titeln Maxa med Axa. Där finns träningstips, mattips och annat användbart. En lärarhandledning med näringsfakta och tips om hur man kan jobba med mat i klassrummet kommer att sändas ut till alla anmälda klasser. Kul Friidrottsträning, en lärarhandledning, finns redan på www.skolidrott.se. Idag är många barn överviktiga på grund av fel matvanor och för mycket stillasittande. - Vår förhoppning är att tävlingen ska ge eleverna skojiga lektioner, men också i förlängningen bidra till att ge eleverna livslånga, bra vanor säger Katarina Hagstedt, kostrådgivare Axa. För ytterligare information: Lena Skärhult, projektledare, Svenska Skolidrottsförbundet. Tel: 08-6996506, E-post: lena.skarhult@skolidrott.se Katarina Hagstedt, kostrådgivare, Axa Tel: 08-51978953, E-post: katarina.hagstedt@cerealia.se www.axasportsclub.com www.skolidrott.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00300/wkr0001.pdf