Skogaholms börjar bygga bageri i Umeå - tar första spadtaget i morgon

Skogaholms börjar bygga bageri i Umeå - tar första spadtaget i morgon Skogaholms Bröd, som ingår i livsmedelskoncernen Cerealia, tar i morgon första spadtaget på det nya bageri som ska byggas i Umeå. Bageriet beräknas vara klart för provdrift vid årsskiftet 2003/2004. Spadtaget kommer att tas i samband med pressinformation i morgon, den 29 november, kl 11.00. Det nya bageriet, som blir 12 100 m2 stort, kommer att byggas på en 41 000 m2 stor tomt i Klockarbäckens industriområde i Umeå. Förutom produktion för den norrländska marknaden kommer en viss del av sortimentet producerat på det nya bageriet att exporteras. Som totalentreprenör har valts Rekab Entreprenad AB i samarbete med Bravida Nord AB. Arbetet kommer att påbörjas omedelbart med planerad start av provdrift vid årsskiftet 2003/2004. Satsningen på ett stort bageri i Umeå är en del av en större strukturförändring. Den innebär att produktionen i norr koncentreras till ett bageri i Umeå och i Mellansverige till två bagerier, Örebro och Eskilstuna. För ytterligare information, kontakta Arne Rösth, Bageriområdeschef Norr, mobil: 070-652 45 80 Skogaholms Bröd ingår i livsmedelskoncernen Cerealia Cerealia utvecklar, tillverkar och marknadsför livsmedel baserade på spannmål - mjöl, gryn, flingor, pasta, bröd m.m. - för hemmamarknaderna i norra Europa samt för export. Koncernen omsätter drygt 6 miljarder kronor och har 3 900 anställda. Verksamheten bedrivs vid ett 50-tal anläggningar och försäljningskontor i bland annat Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Lettland, Ukraina, Storbritannien och Spanien. Cerealia ägs genom Lantmännen av cirka 54 000 svenska bönder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/28/20021128BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/28/20021128BIT00400/wkr0002.pdf