Sveriges nyaste och modernaste bageri invigt i Umeå

Sveriges nyaste och modernaste bageri invigt i Umeå Den 21 april invigdes Sveriges nyaste och modernaste bageri. Det är Cerealia Bakeries AB, med varumärkena Bageri Skogaholm och Schulstad, som slår upp portarna till sitt nya storbageri i Umeå. Ungefär 100 personer är sysselsatta i bageriet. Bageriet invigdes av Lorentz Andersson, landshövding i Västerbotten, Lennart Holmlund, kommunalråd i Umeå kommun och Bo Sundström, styrelseordförande i Cerealia AB, som tillsammans klippte bandet. - Bageriet ska försörja i stort sett hela Norrland med bröd, säger Arne Rösth, bageriområdeschef för Norrland. Vi levererar bröd från Ljusdal och norrut från bageriet i Umeå. Vi expedierar mellan 15 000 och 30 000 lådor bröd, sex dagar i veckan till våra kunder. - Det finns idag höga krav på hygien i livsmedelsproduktion, därför är det nya bageriet byggt för att kunna leva upp till de krav som ställs av myndigheter och kunder, fortsätter Arne Rösth. Vi har byggt bageriet på ett okonventionellt sätt för att kunna uppfylla alla dagens och morgondagens hygienkrav. En stor inspirationskälla har varit läkemedelsindustrin, där hygienkraven är oerhört höga. I det nya bageriet kommer det att kunna produceras 12 000 ton bröd per år. För att klara denna produktionsvolym finns åtta silos som rymmer 54 ton mjöl vardera, eller 90 m3. I bageriet finns två sirapstankar som rymmer 20 ton vardera och två tankar för flytande jäst som rymmer 30 ton vardera. Det första spadtaget till det nya bageriet i Umeå togs den 29 november 2002. Bageriet har en total våningsyta på 17 800 m2 och står på en tomt som är 40 800 m2 stor. Ytterligare information: Arne Rösth, Bageriområdeschef Norr, 070-652 45 80 Bilder från invigningen finns att hämta på www.cerealia.se Cerealia Bakeries ingår i livsmedelskoncernen Cerealia Cerealia utvecklar, tillverkar och marknadsför livsmedel baserade på cerealier - mjöl, gryn, frukostprodukter, bröd, pasta m.m. - för hemmamarknaderna i norra Europa samt för export. Koncernen har 5 700 anställda och verksamheten bedrivs vid ett 60-tal anläggningar och försäljningskontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Polen, Lettland, Ukraina, Storbritannien, Spanien, USA och Japan. Cerealia ägs av Svenska Lantmännen. (www.cerealia.se) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00840/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/22/20040422BIT00840/wkr0002.pdf