CERTEX och Klätterteknik blir ett bolag

Report this content

Nu tar CERTEX och Klätterteknik ytterligare ett steg på den gemensamma resan. Från årsskiftet fusioneras bolagen till ett gemensamt bolag, med ett komplett produkt- och tjänsteerbjudande inom lyft, stållinor och fallskydd samt service, utbildning och industriklättring.

Det är nu fyra år sedan Klätterteknik gick in i Axel Johnson-koncernen, som dotterbolag till CERTEX. Det nära samarbetet har gett synergieffekter och ett brett erbjudande till marknaden inom tunga lyft och industriella reparbeten.

– Med de fördelar som vi har fått av samarbetet under åren blir sammanslagningen av bolagen ett naturligt fortsatt steg, säger Håkan Donnerlid, vd på CERTEX Svenska AB. Genom att samla vår gemensamma produkt- och tjänsteexpertis under ett tak blir vi en ännu tydligare partner inom helhetslösningar för industrin.

CERTEX och Klätterteknik tillsammans erbjuder redan idag ett stort utbud av produkter och tjänster inom lyft och fallskydd till marknaden. Den nya organisationen kommer att samla bolagens tjänster inom industriklättring, service, inspektion och utbildningar i en ny tjänsteavdelning. Magnus Nordström, nuvarande vd på Klätterteknik, blir chef för den nya tjänsteorganistationen.

– I vår gemensamma tjänsteorganisation får vi ett stort team av tekniker som kompletterar varandra, både kompetensmässigt och geografiskt, säger Magnus Nordström. Det ger kunderna en bred servicepartner och gör att vi kan sätta ihop ett optimalt projektteam inför varje projekt, med de kompetenser som krävs för det aktuella uppdraget.

Det gemensamma bolaget kommer att fortsätta som CERTEX Svenska AB, men Klätterteknik lever kvar som varumärke inom bolaget. Sammanslagningen beräknas vara genomförd vid årsskiftet 2020/2021.

Om CERTEX

CERTEX Svenska AB är Sveriges ledande leverantör av helhetslösningar inom lyft, stållinor och service. Med över 100 års erfarenhet, ett nätverk av bolag i Europa och fler än 7000 artiklar i sortimentet kan vi hjälpa våra kunder att hitta den bästa lösningen för varje lyftrelaterat behov. Vi använder vårt Lifting KnowHow för att ge dig som kund bästa möjliga service och teknisk support, där säkerhet är vår högsta prioritet och kvalitet alltid är i fokus.

Om Klätterteknik

Klätterteknik är medlemmar i den internationella branschorganisationen IRATA. Vårt mål är att leverera en säker och hållbar helhetslösning till våra kunder. Våra tre affärsområden är reparbete, fallskydd och utbildning. Klätterteknik ägs av Axel Johnson International/Certex Svenska AB och är rikstäckande med huvudkontor i Stockholm.

Emma Max
Marknadschef, CERTEX Svenska