Cevian - Ericsson

Stockholm, Zürich och London, 2022-03-04

Ericssons trovärdighet och anseende har tagit omfattande skada av misslyckad bolagsstyrning, nu senast exemplifierat av hanteringen av korruptionshärvan i Irak och bolagets interaktioner med det amerikanska justitiedepartementet (DOJ). Skadan som har orsakats går långt bortom de miljarder som aktieägarna förlorat. Tiotusentals av Ericssons anställda, såväl som Sveriges rykte internationellt, faller också offer för bolagets misskötsel.

Vi ifrågasätter inte styrelsens och ledningens intentioner när de försökt hantera situationen, men det är tydligt att omfattande förändring krävs. Därför uppmanar vi Ericsson att:

1. Förstärka compliance-funktionens autonomi och effektivitet: Säkerställ att chefen för Internal Audit enbart rapporterar till styrelsens Audit & Compliance Committee, inte till ledningen. Allt arbete som sker inom Internal Audit måste rapporteras direkt till styrelsen, helt ofiltrerat.
  2. Göra transparens och proaktiv extern kommunikation till en ledstjärna för styrelsens arbete inom compliance: I syfte att återställa bolagets förtroende bör Ericsson omedelbart göra all information i korruptionsutredningarna tillgänglig för allmänheten, med förbehåll endast för den information som kan utgöra en säkerhetsrisk för inblandade individer. Framöver bör styrelsen i liknande situationer fråga sig själv ”Varför borde vi inte göra denna information tillgänglig för allmänheten?”.
  3. Säkerställa marknadsledande bolagsstyrning: Ta bort möjligheterna att utse två vice styrelseordföranden – en struktur skapad för att gynna ägarna av A-aktier. Strukturen riskerar att underminera styrelsens arbete och är en symbol för Ericssons historiska misskötsel.
  4. Se över strukturen med A- och B-aktier: Introducera en konverteringsklausul i bolagsordningen, där ägarna av A-aktier ges möjligheten att konvertera A-aktier till B-aktier. De stora ägarna av A-aktier bör, mot bakgrund av Ericssons bolagsstyrningsproblematik, stå bakom ett sådant initiativ och noggrant överväga huruvida de bör utnyttja denna klausul.
  5. Återupprätta marknadens förtroende: Ge styrelsen ett löpande mandat att köpa tillbaka bolagets aktier. Detta skall göras för att säkerställa att större förvärv och investeringar alltid utvärderas gentemot alternativet att köpa tillbaka Ericssons egna aktier. Ett återköp av aktier under rådande omständigheter skulle påvisa styrelsens övertygelse att den senaste tidens kursfall är överdrivet.

Guy Bates
Tulchan Communications