Halvårsrapport 1 september, 2002 - 28 februari, 2003 för AB CF BERG & CO (publ)

Report this content

Halvårsrapport 1 september, 2002 - 28 februari, 2003 för AB CF BERG & CO (publ) Sammanfattning - Nettoomsättningen uppgick till 153,7 (129,4) mkr, rörelseresultatet blev 2,4 (0,2) mkr vilket gav ett resultat efter finansiella poster med 1,2 (-0,7) mkr - Resultatförbättringen är en följd av bättre försäljningspriser på trävaror och biprodukter såsom spån och bränsleflis. Koncernens verksamhet Bergskoncernens verksamhet består i sönderdelning och förädling av skogsråvara i två sågverksanläggningar, dels i moderbolaget AB CF BERG & CO (publ) som är beläget i Mörlunda dels i dotterbolaget AB C.A. Olausson & Söner, OLAB, beläget i Järnforsen. Geografiskt ligger sågverken i samma kommun och med ett avstånd mellan anläggningarna på endast 2,5 mil. Koncernen har gjort den strategiska uppdelningen att BERGS producerar och säljer i huvudsak granträvaror, medan OLAB producerar och säljer furuträvaror. Moderbolaget AB CF BERG & CO är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget noteras idag på O-listan övriga aktier. Nettoomsättning och resultat för halvåret Bergskoncernen uppnådde för delårsperioden en nettoomsättning om 153,7 (129,4) mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till 1,2 (-0,7) mkr. Försäljningen av trävaror har varit på en mycket hög nivå. Detta tillsammans med förbättrad priser på trävaror och biprodukter såsom spån och bränsleflis förklarar det förbättrade resultatet. I gengäld har vi fått vidkännas något ökade kostnader för försäkringar och reparationer samt att en ökad förädlingsandel har bidragit till ökade lönekostnader. Vår satsning på ökad förädlingsgrad vad gäller tillverkningen av tjocklimfog och exaktkapade ämnen i Järnforsen har ännu inte givit ett ökat täckningsbidrag. Råvarukostnaden är i stort oförändrad i jämförelse med samma period föregående år. Under denna period har importandelen av timmer varit på samma nivå som föregående år, 11 procent. Produktionsutfallet blev för delårsperioden cirka 2 procent bättre än föregående år. Under delårsperioden har uttag av sågråvara från egna fastigheter i koncernen gjorts med cirka 4 200 m³to, vilket kan jämföras med att uttagen uppgick till 5 000 m³to motsvarande tid förra året. Nettoomsättning och resultat för andra kvartalet Bergskoncernen uppnådde för rapportperioden en nettoomsättning om 68,0 (60,2) mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till +- 0 (-1,6) mkr. Försäljningen av trävaror och biprodukter har legat på en hög nivå även under detta kvartal. Den ökade försäljningen i jämförelse med samma period föregående år tillsammans med förbättrade försäljningspriser på trävaror och biprodukter såsom spån och bränsleflis förklarar det förbättrade resultatet. Under denna period har importandelen av timmer varit 8 % (14 %). Produktionsutfallet blev rapportperioden cirka 2,5 % bättre än motsvarande period föregående år. Under rapportperioden har uttag av sågråvara från egna fastigheter i koncernen gjorts med cirka 2 600 m³to, vilket kan jämföras med ett något större uttag, 3 400 m³to motsvarande period föregående år. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00630/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00630/wkr0002.pdf Hela rapporten