Halvårsrapport 1 september 2001 - 28 februari 2002 för AB CF BERG & CO (publ)

Report this content

Halvårsrapport 1 september 2001 - 28 februari 2002 för AB CF BERG & CO (publ) - Nettoomsättningen blev för delårsperioden 129,4 (129,4) mkr - Rörelseresultatet uppgick till 0,2 (0,2) mkr - Resultat efter finansiella poster -0,7 (-0,7) mkr Koncernens verksamhet Bergskoncernens verksamhet består i sönderdelning och förädling av skogsråvara i två sågverksanläggningar, dels i moderbolaget AB CF BERG & CO (publ) som är beläget i Mörlunda dels i dotterbolaget AB C.A. Olausson & Söner, OLAB, beläget i Järnforsen. Geografiskt ligger sågverken i samma kommun och med ett avstånd mellan anläggningarna på endast 2,5 mil. Koncernen har gjort den strategiska uppdelningen att BERGS producerar och säljer i huvudsak granträvaror, medan OLAB producerar och säljer furuträvaror. Moderbolaget AB CF BERG & CO är sedan 1984 noterat på Stockholmsbörsen. Bolaget noteras idag på O-listan övriga aktier. Nettoomsättning och resultat för halvåret Bergskoncernen uppnådde för delårsperioden en nettoomsättning om 129,4 (129,4) mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till - 0,7 (-0,7) mkr. Försäljningspriserna för koncernens trävaror har för delårsperioden varit något bättre i jämförelse med samma period föregående år medan utleveranserna volymmässigt varit något lägre. Detta har inneburit en oförändrad omsättningsnivå för koncernens trävaror. Råvarukostnaderna har varit något lägre i jämförelse med samma period föregående år. Under denna period har importandelen av timmer varit 11 % (20 %). Produktionsutfallet blev för delårsperioden cirka 4 % bättre än föregående år, vilket dock är sämre än budgeterat beroende på höstens återigen rådande råvaruknapphet. Under delårsperioden har uttag av sågråvara från egna fastigheter i koncernen gjorts med cirka 5 000 m³to, jämfört med cirka 7 200 m³to för motsvarande period föregående år. Avsättningen av koncernens viktigaste biprodukt, cellulosaflisen, har under delårsperioden varit bra, men till sämre priser vilket inneburit en minskad omsättning med cirka 1,5 mkr. Försäljningen av bränsleprodukterna har utvecklats positivt under räkenskapsåret. Ökade försäljningspriser tillsammans med en ökad volym har förbättrat omsättningen med cirka 1 mkr. Nettoomsättning och resultat för andra kvartalet Bergskoncernen uppnådde för rapportperioden en nettoomsättning om 60,2 (57,1) mkr. Koncernens resultat efter finansiella poster uppgick till - 1,6 (-3,1) mkr. Resultatförbättringen under kvartal 2 i jämförelse med motsvarande kvartal förra räkenskapsåret beror på något ökade utleveranser men framförallt på bättre försäljningspriser på koncernens trävaror under denna rapportperiod i jämförelse med motsvarande period föregående år. Under rapportperioden har uttag av sågråvara från egna fastigheter i koncernen gjorts med cirka 3 400 m³to vilket är i samma nivå som motsvarande kvartal förra året. Under denna period har importandelen av timmer varit 14 % (24%). Produktionsutfallet blev cirka 5% bättre i jämförelse med motsvarande period föregående år. Investeringar Totalt gjorda investeringar under delårsperioden uppgår till 4,9 mkr. Färdigställda investeringar har under delårsperioden varit 1,2 mkr i maskiner och andra tekniska anläggningar. Pågående investeringar och förskott på materiella anläggningstillgångar uppgår till 4,4 mkr. Pågående investeringar avser främst ny limfogsavdelning i Järnforsen samt nytt MPS system i Mörlunda. Likviditet Likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick i koncernen till 5,2 (2,6) mkr, vartill kommer outnyttjade checkkrediter om 22,7 (17,2) mkr. Moderbolaget Moderbolagets nettoomsättning (eliminerat för koncernintern försäljning av timmer och frakttjänster) uppgick under delårsperioden till 95,0 (98,5) mkr. Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1,7 (0) mkr. Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 1,7 (0,5) mkr. Moderbolagets likvida medel inklusive kortfristiga placeringar uppgick per balansdagen till 2,9 (1,3) mkr. Det justerade egna kapitalet uppgick per balansdagen till 113,1 (121,2) mkr, vilket ger en soliditet på 63,5 (63,3) %. Prognos för räkenskapsåret 1 september 2001 - 31 augusti 2002 Tillväxten på vår huvudmarknad - europamarknaden faller, varför leveranser till de utomeuropeiska marknaderna spelar en allt större roll. Under senaste kvartalet har vi haft svårt att försvara våra försäljningspriser på våra huvudmarknader i Europa beroende på att den svenska kronan stärkts i förhållande till EUR och GBP. Detta kommer att påverka koncernens försäljningsintäkter och resultat negativt under resten av räkenskapsåret men mildras på grund av gjorda terminsförsäljningar. Förutom den stora osäkerhet som fluktrationerna på valutamarknaden skapar är den återigen ökande produktionstakten i såväl Sverige men främst i Finland som ökar utbudet på en stagnerad europamarknad oroande. De stormfällningar som ägt rum under senhösten och vintern ger nu ett större timmerflöde från skogen. Detta gör att det finns förutsättningar för att den råvaruknapphet som varit under tidigare delen av räkenskapsåret kommer att elimineras. Detta skapar ytterligare möjligheter för att höja produktionstakten i jämförelse med förra räkenskapsåret. Styrelse och ledning fortsätter sitt arbete med att se över möjliga rationaliserings- och effektiviseringsåtgärder. Ett led i detta är dagens investeringsbeslut vilket avser en omfattande ombyggnad av mätstation och timmersortering vid anläggningen i Mörlunda. Resultatet för resterande delen av räkenskapsåret förväntas av säsongsmässiga skäl bli sämre än utfallet för första halvåret. Men tidigare lämnad prognos om ett bättre helårsresultat än förra årets utfall - 6,4 mkr kvarstår. Bolaget avstår från att lämna en mer preciserad prognos för räkenskapsåret 2001/02. Rapportperioder för räkenskapsåret 2001/02. - Niomånadersrapport september-maj, den 27 juni 2002. - Bokslutsrapport för helåret september - augusti 2001/02, den 17 oktober 2002. Redovisningsprinciper Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med redovisningsrådets rekommendation RR20 Delårsrapportering. AB CF BERG & CO tillämpar redovisningsrådets nya rekommendation RR 9 gällande inkomstskatter. Jämförelsetalen för tidigare perioder har räknats om enligt de nya principerna. I övrigt tillämpas samma redovisningsprinciper som i senast publicerade årsredovisning. Koncernens nyckeltal 01-02 00-01 Rulla 00-01 nde Sep- Sep- 12 Sep- feb feb mån aug Rörelsemarginal % 0,1 0,1 -1,7 -1,7 Nettovinst marginal % -0,6 -0,6 -2,5 -2,5 Avkastning på totalt kapital % - - neg neg (*) Avkastning på eget kapital % (*) - - neg neg Soliditet % 53,8 52,5 53,8 58,2 Antal aktier i tusental 4 799 4 799 4 799 4 799 Eget kapital per aktie kr 23,75 24,96 23,75 24,12 * Redovisas enbart för hela 12 månadersperioder. Definitioner Rörelsemarginal Rörelseresultat i procent av nettoomsättning Nettovinstmarginal Resultat efter finansiella poster i procent av nettoomsättningen Avkastning på totalt Resultat efter finansiella poster plus kapital finansiella kostnader i förhållande till genomsnittligt balansomslutning Avkastning på eget Årets resultat efter skatt i procent av kapital genomsnittligt eget kapital Soliditet Eget kapital i procent av balansomslutning ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00890/wkr0001.doc Hela Rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00890/wkr0002.pdf Hela Rapporten